واردات برق

برق وارداتی ازبیکستان قطع شد

شرکت برق‌رسانی افغانستان (برشنا) اعلام کرده است برق وارداتی ازبیکستان به‌دلیل مشکلات تخنیکی قطع شده است.

در اطلاعیه‌ی این شرکت آمده است که لین برق وارداتی حوالی ساعت ۴:۰۰ عصر امروز (جمعه، ۲۳ جدی) در داخل خاک ازبیکستان قطع شده است.

در اطلاعیه به نقل از مسئولان برق ازبیکستان آمده است که آنان تلاش می‌کنند مشکل پیش‌آمده را هرچه زودتر حل کنند.

با این حال، شرکت برشنا گفته است که به‌خاطر حل هرچه زودتر پرچاوی برق، ۷۵ میگاوات برق وارداتی تاجیکستان را به کابل، قندوز و تخار وصل کرده است.

همزمان با این، شرکت برشنا گفته است که دستگاه حرارتی تره‌خیل با تولید ۶۰ میگاوات برق فعال شده و از منابع برق آبی داخلی نیز به حد اعظمی برق تولید می‌شود.

به‌گفته‌ی شرکت برشنا، برق در کتگوری نخست به شفاخانه‌ها و ادارات مهم امنیتی و در کتگوری دوم به ساحات رهایشی به‌شکل نوبتی توزیع می‌شود.

این درحالی است که افغانستان بیشتر به برق وارداتی از کشورهای همسایه، از جمله ازبیکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ایران متکی است.

چند روز پیش نیز برق وارداتی ازبیکستان قطع شده بود که کابل و ۱۱ ولایت دیگر با کمبود برق مواجه شدند. بعدا مشخص شد به‌دلیل عدم پرداخت پول صرفیه‌ی برق از سوی افغانستان، جریان برق وارداتی ازبیکستان قطع شده است.

به دنبال آن، طالبان اعلام کردند که قرض ازبیکستان از بابت مصرف برق را می‌پردازد و به تعقیب آن قرارداد واردات برق برای سال ۲۰۲۳ را نیز با جانب ازبیکستان امضا کردند.