آموزش دختران

یونسکو امسال روز جهانی آموزش را به زنان و دختران افغانستان اختصاص داد

در آستانه‌ی فرارسیدن ۲۴ جنوری، روز جهانی آموزش و پرورش، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) اعلام کرده است که در سال جاری این روز را به دختران و زنانی که در افغانستان از حق آموزش محروم شده‌اند، اختصاص می‌دهد.

یونسکو در بیانیه‌ای که امروز (جمعه، ۳۰ جدی/۲۰ جنوری) منتشر کرده، خواستار لغو فوری ممنوعیت دسترسی زنان و دختران به آموزش از سوی طالبان شده است.

۲۴ جنوری از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به‌خاطر تجلیل از نقش آموزش برای صلح و توسعه، به‌عنوان روز جهانی آموزش و پرورش نام‌گذاری شده است. قرار است امسال از این روز تحت عنوان «سرمایه‌گذاری برای مردم، اولویت‌دادن به آموزش» تجلیل شود.

یونسکو گفته است که آموزش یک حق انسانی، یک منفعت و یک مسئولیت عمومی است. به‌گفته‌ی این سازمان، بدون آموزش باکیفیت، فراگیر و عادلانه و فرصت‌های همیشگی برای همه، کشورها در دست‌یابی به برابری جنستی و شکستن چرخه‌ی فقر که میلیون‌ها کودک، جوان و بزرگسال درگیر آن است، موفق نخواهند شد.

در بیانیه‌ی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد همچنین آمده است که آموزش و پرورش باید در اولویت قرار بگیرد تا پیشرفت به سوی همه اهداف توسعه پایدار در برابر رکود جهانی، نابرابری‌های فزاینده و بحران آب‌وهوایی تسریع شود.

براساس معلومات یونسکو، در حال حاضر ۲۴۴ میلیون کودک و نوجوان در سراسر جهان از تحصیل باز مانده‌اند و ۷۷۱ میلیون بزرگسال نیز بی‌سواد هستند. یونسکو افزوده است: «حق تحصیل آنها نقض می‌شود و غیرقابل قبول است.»

یونسکو درحالی امسال روز جهانی آموزش را به دختران و زنان در افغانستان اختصاص داده است که از زمان تسلط طالبان بر این کشور در ۲۴ اسد سال گذشته‌ی خورشیدی، دختران بالاتر از صنف ششم اجازه‌ی رفتن به مکتب را نداشته‌اند. اخیرا طالبان دختران را از رفتن به دانشگاه‌ها نیز منع کرده‌اند.