امنیت ملی: حمله‌ی انتحاری پکتیکا کار شبکه‌ی حقانی بود

اطلاعات روز: ریاست امنیت ملی کشور حمله‌ی انتحاری بر تماشاگران بازی والیبال در ولایت پکتیکا را کار شبکه‌ی تروریستی حقانی خواند. دفتر رسانه‌های این ریاست روز گذشته با نشر خبرنامه‌‌ای اعلام کرد، طراحان این حمله قاری عمری و ملا رحیم‌الله مشهور به ملا کبیر اند. این افراد عضو شبکه‌ی تروریستی حقانی اند.

بر اساس معلومات این ریاست، ملا کبیر پسر کریم خان، باشنده‌ی اصلی ولسوالی یحیی‌خیل ولایت پکتیکا است. در این ولسوالی روز یک‌شنبه هفته‌ی روان یک حمله‌ی انتحاری انجام شد و در آن نزدیک به 60 تن کشته و بیش از 60 تن دیگر زخمی شدند. در جریان سال روان این دومین حمله‌ی خونین شبکه‌ی تروریستی حقانی در ولایت پکتیکا خوانده شده است.

بر اساس معلومات امنیت ملی، حمله‌‌ی پنج ماه پیش در ولسوالی ارگون ولایت پکتیکا نیز توسط شبکه‌ی حقانی سازماندهی شده بود. در این حمله که در ماه رمضان در یک بازار اتفاق افتاد، بیش از چهل تن کشته شدند. شبکه‌ی حقانی از گروه‌های تروریستی است که علیه دولت و نیروهای خارجی در کشور می‌جنگند.

این گروه در جریان سال روان مسئولیت انجام چندین حمله‌ی انتحاری و انفجاری در کابل و شماری از ولایت‌های کشور را به‌دوش گرفته است؛ اما هنوز در مورد رویداد پکتیکا ابراز نظر نکرده است. گروه حقانی در سال‌های گذشته صرف مسئولیت حمله‌هایی را به عهده گرفته است که در آن نیروهای امنیتی افغان و خارجی کشته شده‌اند.

با این حال، ریاست امنیت ملی می‌گوید، در دو ماه گذشته از بیش از یازده حمله‌ی انتحاری در کشور جلوگیری شده است. در همین حال، مقام‌های وزارت امور داخله‌ی کشور اعلام کردند که دشمنان با راه‌اندازی حملات انتحاری در بین مردم عام، در تلاش اند تا مردم را نسبت به آینده‌ی‌شان نگران کنند.

صدیق صدیقی، سخنگوی این وزارت دیروز در یک نشست خبری در کابل گفت، هرچند کسی مسئولیت رویداد پکتیکا را به عهده نگرفته است؛ اما ما دشمن خود را می‌شناسیم. او افزود که هر حمله‌ی انتحاری و انفجاری‌ که در کشور رخ می‌دهد، کار سه گروه (شبکه‌ی حقانی، طالبان یا شبکه‌ی القاعده) است.

او افزود، در پشت نا‌امنی‌های کشور، گروه‌های تروریزم بین‌المللی قرار دارند و کارخانه‌های تولید انتحاری در منطقه وجود دارند که «تهدید‌ی بزرگ و خطرناک» برای افغانستان اند. اما سخنگوی وزارت داخله به مردم اطمینان داد که از آینده‌ی‌شان مأیوس نباشند و حکومت وحدت ملی امنیت را تأمین خواهد کرد.

محمد اشرف غنی و جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اولش دیروز به دیدار زخمی‌های این رویداد رفتند. اشرف غنی حین دیدار از زخمی‌های این رویداد، این حمله را وحشیانه و بی‌رحمانه خواند. او به والی پکتیکا دستور داد که هیأت تحقیق را به محل حادثه بفرستد و هرچه زودتر عاملان این حمله را شناسایی و بازداشت کند. دوستم هنگام دیدار با زخمی‌های این رویداد تأکید کرد که حکومت انتقام این کار دشمنان را می‌گیرد.