از سرگیری عملیات شبانه توسط نیروی ویژه‌ی ارتش

اطلاعات روز: روزنامه‌ی نیویورک تایمز گزراش داد که اشرف غنی، رییس جمهور جدید افغانستان مخفیانه محدودیت عملیات شبانه علیه تروریستان طالب را بر‌داشته است. بر اساس گزارش این روزنامه، در حال حاضر واحد نیروهای ویژه‌ی ارتش افغانستان برای از سرگیری این عملیات‌ها در سال 2015، روی برنامه‌ی مشخص کار می‌کنند.

حامد کرزی، رییس جمهور سابق کشور برای عملیات شبانه علیه گروه طالبان محدودیت وضع کرده بود که واکنش‌های اعضای شواری ملی و شهروندان را به‌دنبال داشت. برخی از اعضای شورای ملی تأکید داشتند که محدودیت عملیات شبانه علیه طالبان  باعث روحیه گرفتن جنگ‌جویان طالب و افزایش نا‌امنی‌ها در کشور شده است.

روزنامه‌ی نیوریوک تایمز به‌تازگی گزارش داد که این محدویت‌ها به گونه‌ی سری از سوی حکومت جدید افغانستان برداشته شده و در حال حاضر واحد نیروهای ویژه‌ی ارتش این کشور برای از سرگیری این عملیات‌ها در سال ۲۰۱۵ برنامه‌ریزی دارد که در برخی موارد واحد نیروهای ویژه‌ی امریکا نیز در نقش مشورتی شامل این عملیات‌ها خواهد بود.

چندی پیش نیز چنین گزارشی از سوی رسانه‌ها به نشر رسید؛ اما از سوی ریاست جمهوری رد شد. ولی مقام‌های حکومتی تا کنون در مورد نشر گزارش تازه واکنش نشان نداده‌اند. این در حالی است که باراک اوباما، رییس جمهور امریکا به‌تازگی مأموریت جنگی نطامیان امریکا در افغانستان را یک سال دیگر تمدید کرده است.

بر اساس این دستور، نیروهای امریکایی حق استفاده از جت‌های جنگی، هواپیماهای بدون سرنشین علیه طالبان، به‌ویژه حمایت هوایی برای موفقیت عملیات‌های شبانه را دارند. در همین حال، دو جنرال نظامی در ولایت‌های قندهار و هلمند از از سرگیری عملیات شبانه علیه طالبان استقبال کرده‌‌اند.

آنان گفته‌اند که به احتمال زیاد این عملیات‌ها در سال 2014 به گونه‌ی جدی آغاز خواهند شد. عبدالحمید، فرمانده‌‌ ارتش ۲۰۵ ولایت قندهار در جنوب کشور به روزنامه‌ی نیوریوک تایمز گفت، به‌تازگی در حدود ۲۰۰ تن از نیروهای ویژه‌ی ارتش برای آموزش عملیات‌های شبانه به قندهار منتقل شده‌اند.

از سویی هم، جنرال دوستم، معاون اول ریاست جمهوری اعلام کرد، در حال حاضر بحث روی عملیات شبانه جریان دارد و این عملیات به‌زودی علیه طالبان آغاز خواهد شد. او گسترش مأموریت نیروهای امریکایی در کشور را نیز حرکتی خوب خواند‌ و ابراز امیدواری کرد‌ که مردم از آن حمایت کنند.