نیروهای هوایی امریکایی

یوناما: تلفات غیرنظامیان در حملات هوایی 52 درصد افزایش یافته است

اطلاعات روز: یوناما یا دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان با ابراز نگرانی از افزایش آمار تلفات غیرنظامیان در حملات هوایی گفته است که میزان تلفات غیرنظامیان در شش ماه اخیر سال جاری 52 درصد افزایش یافته است.

در اعلامیه‌ی این دفتر که امروز، سه‌شنبه (3 میزان) منتشر شده است آمده که در شش ماه نخست سال جاری، یوناما 353 مورد تلفات غیرنظامیان در حملات هوایی که شامل 149 کشته و 204 زخمی می‌شوند، را ثبت کرده است.

بیش از نیمی از این قربانیان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

یوناما 52 درصد مجموع تلفات غیرنظامیان ناشی از حملات هوایی را به نیروهای هوایی افغان، 45 درصد را به نیروهای بین‌المللی و سه درصد را به نیروهای طرفدار دولت نسبت داده است.

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان هفت درصد تلفات غیرنظامیان در شش ماه نخست سال جاری در منازعات مسلحانه را به حملات هوایی نسبت داده است.

در این اعلامیه به حمله هوایی شنبه (31 سنبله) در ولایت کاپیسا اشاره شده که در آن 9 غیرنظامی به‌شمول چهار کودک و سه زن کشته و پنج نفر دیگر زخمی شدند. هرچند عامل این حمله تاکنون مشخص نشده است اما یوناما گفته است که این قضیه را بررسی و عامل اصلی آن را مشخص خواهد کرد.

یوناما از تمام طرف‌های درگیر جنگ خواسته است تا مسوولیت شان در خصوص حفاظت از غیرنظامیان را انجام دهند. یوناما از نهادهای با صلاحیت که مسوولیت راه‌اندازی حملات را دارند، نیز خواسته است تا تحقیقات مستقل، بی‌طرفانه، شفاف و موثر را در مورد چنین رویدادها انجام دهند.

واکنش مجلس سنا

مجلس سنای کشور نیز به افزایش تلفات غیرنظامیان واکنش نشان داده و خواهان توقف عملیات‌های شبانه شده است.

فضل‌هادی مسلمیار، رییس مجلس سنا در نشست عمومی امروز سه‌شنبه (3 میزان) این مجلس گفته است که عملیات شبانه براساس معلومات نادرست انجام شده و غیرنظامیان در آن کشته و زخمی می‌شوند. او گفته است که این حملات باید متوقف شود.

فضل هادی مسلمیار، رییس مجلس سنا

آقای مسلمیار همچنان گفته است: «عملیات شبانه از سوی نیروهای افغان به هر شکلی که باشد، حساسیت برانگیز نیست ولی عملیات‌هایی که توسط نیروهای خارجی انجام می‌شود، حساسیت برانگیز است و باید متوقف شود.»

شماری دیگر از سناتوران به حملات هوایی اخیر در ولایات کاپیسا و میدان وردک اشاره کرده و گفته‌اند که در این حملات نیز غیرنظامیان هدف قرار گرفته‌اند.

محی‌الدین منصف، سناتور کاپیسا گفته است که در حمله هوایی اخیر در این ولایت خانه‌ی یک معلم هدف قرار گرفته که هیچ مخالفتی با دولت ندارد.