اطلاعات روز

مجاهد: انتقاد بر امیر و مسئول به‌گونه‌ی محرم و محفوظ مطرح شود

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان می‌گوید که اگر کسی بر امیر و مسئولان این گروه انتقاد دارد، باید انتقاد را از طریق مصون، محرم و محفوظ مطرح کند که «کسی دیگر خبر نشود».

مجاهد این اظهارات را امروز (یک‌شنبه، ۲۳ دلو) در سمینار دینی و علمی برای استادان دانشگاه‌های کابل مطرح کرده است.

او گفت: «اگر کسی بالای امیر، مسئول، وزیر، معین و رییس انتقاد داشته باشد… اخلاق اسلامی ایجاب می‌کند که هتک حرمت او را نکند، عزت‌اش را در جایش حفظ بکند، از طریق مصون، محرم و محفوظ نزدیک شود که کسی دیگر نشنود و انتقادات را برایش مطرح کند».

مجاهد همچنین افزود که اگر زمینه‌ی انتقاد محرم فراهم نشد، نباید امیر و مسئول به انتقادات عکس‌العمل تُند نشان دهد و «منتقد را زندانی و مجازات کند».

سخن‌گوی طالبان گفت که انتقاد و گفتن حقایق به مسئولان و نظام، از صدر اسلام بوده است.

مجاهد مخاطب این سخنان خود را رسانه‌ها گفت؛ اما این اظهارات یک روز پس از سخنرانی سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله‌ی طالبان در خوست مطرح شده است.

حقانی در این سخنرانی خود گفته است که مردم افغانستان از وضعیت کنونی راضی نیستند و مقامات حکومت طالبان از انحصار دست بردارند.

او افزوده است: «کل نظام را به چالش‌کشیدن، بدنام کردن، منحصر‌کردن، اینها به ابتکار در ذهن ما تبدیل شده، خدا نیت‌ها و اعمال ما را اصلاح کند. این حالات برداشت نمی‌شود، مردم هر چقدر بدنام شود، بیکار شود و از دین دور شود، ما دیروز یک مسئولیت داشتیم امروز یک مسئولیت دیگر داریم.»

برخی این سخنان را نشانه‌ی نارضایتی و انتقاد او از رهبر طالبان تعبیر کرده‌اند. مقامات طالبان تاکنون در این زمینه اظهار نظر نکرده‌اند.

تنش میان‌گروهی همواره میان مقامات طالبان مطرح بوده است. منع آموزش و کار زنان یکی از محورهای اختلاف طالبان دانسته می‌شود.

پس از تعلیق تحصیل دختران توسط طالبان، گزارش شد که سراج‌الدین حقانی برای گفت‌وگو با رهبر طالبان در این زمینه به قندهار رفته است.

او در دیدار با مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه گفته بود که محرومیت آموزش و کار زنان دایمی نیست، بلکه به‌گفته‌ی او، در نظام آموزشی طالبان تفاوت دیدگاه‌ها است که حل خواهد شد.