اطلاعات روز

توییت‌های «نامناسب» درباره‌ی زنان افغانستان؛ کرن دِکر عذرخواهی کرد

کرن دِکر، کاردار سفارت امریکا برای افغانستان به‌دلیل توییت‌هایی که «نامناسب و غیرحساس» به وضعیت اسفناک زنان افغانستان تشخیص داده شده بود، عذرخواهی کرده است.

خانم دِکر روز چهارشنبه (۲۶ دلو) در توییتی، پیشنهاد کرده بود که زنان افغانستان می‌توانند از تاریخ و فرهنگ جنبش سیاه‌پوستان امریکا، به‌ویژه جنبش رسانه‌ای (BlackGirlMagic) برای مبارزه الهام بگیرند.

او نوشته بود: «آیا افغان‌ها با جنبش (BlackGirlMagic) آشنا هستند؟ آیا دختران افغان هم به جنبش مشابهی نیاز دارند؟ زنان افغان چطور؟ به من درس دهید که آماده‌ی یادگیری هستم.»

این اظهارات کرن دِکر با انتقاداتی مواجه شد. تد کروز، سناتور ارشد جمهوری‌خواه، کریستینا پوشاو، دستیار فرماندار فلوریدا و شماری دیگر به آن واکنش نشان دادند.

به دنبال این انتقادات، روز پنج‌شنبه کرن دِکر در توییتی نوشت: «برخی اوقات بهترین نیت ما اشتباه می‌رود، زیرا به اندازه‌ی کافی گوش نداده‌ایم و یا تجربه‌ی زندگی دیگران را به‌گونه‌ی واقعی درک نکرده‌ایم. تلاش‌های من برای تجلیل از امریکایی‌های افریقایی‌تبار شجاع در این ماه در این دسته قرار می‌گیرد. من از همه کسانی که ممکن است به آن‌ها توهین کرده و یا صدمه زده باشم، عذرخواهی می‌کنم.»

فوزیه کوفی، عضو پیشین مجلس نمایندگان افغانستان در توییتی نوشت: «اگرچه معتقد نیست بسیاری از دختران در افغانستان با جنبش (BlackGirlMagic) آشنایی دارند، [اما] آن‌ها قطعا خواب شب و روز را برای طالبان سخت کرده‌اند.»