اتحادیه اروپا دو سرپرست‌وزیر کابینه‌ی حکومت طالبان را تحریم کرد

اتحادیه اروپا دو سرپرست‌وزیر کابینه‌ی حکومت طالبان را تحریم کرد

یک روز پیش از هشتم مارچ، روز جهانی همبستگی زنان، اتحادیه اروپا نُه فرد و سه نهاد، به‌شمول دو عضو کابینه‌ی سرپرست طالبان را به‌دلیل نقش آن‌ها در «نقض جدی حقوق بشر و سوءاستفاده از آن، به‌ویژه خشونت جنسی و جنسیتی» تحریم کرده است.

اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه (۱۶ حوت) فهرست افراد تحریم‌شده را منتشر کرده است. در این فهرست، اسامی ندامحمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان و محمدخالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان نیز دیده می‌شود.

اتحادیه اروپا گفته است که این دو عضو کابینه‌ی سرپرست طالبان پشت فرمان‌های ممنوعیت زنان از تحصیلات عالی و اعمال تفکیک جنستی در مکان‌های عمومی هستند.

در اعلامیه‌ی اتحادیه اروپا آمده است که اقدام امروز بر عزم این اتحادیه برای ارتقا و حمایت از حقوق بشر در سراسر جهان تأکید می‌کند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است: «پیش از روز جهانی زن، از حرف به عمل می‌رویم. مهم نیست در کجا اتفاق بیفتد، ما با همه اشکال خشونت علیه زنان مبارزه می‌کنیم و آن‌را از بین خواهیم برد.»

بورل تأکید کرده است که با تصمیم امروز، آن‌ها تلاش‌ها را برای مقابله با خشونت جنسی و جنسیتی افزایش می‌دهند تا اطمینان حاصل کنند که مسئولان کاملا در قبال اقدامات‌شان پاسخگو هستند و «با مصونیت از مجازات مبارزه می‌کنیم».

افسران اداره پولیس مسکو، اعضای بلندرتبه نیروهای مسلح روسیه، فرماندهان شبه‌نظامیان سودان جنوبی، معاون وزیر داخله در میانمار، زندان قرچک در ایران، گارد جمهوری سوریه و دفتر رییس امور امنیت نظامی در میانمار از دیگر افراد و نهادهای اند که از سوی اتحادیه اروپا تحریم شده‌اند.

اتحادیه اروپا گفته است که دارایی‌های افراد و نهادهای فهرست‌شده را مسدود و سایر افراد و نهادها در اتحادیه اروپا را نیز از در دسترس قراردادن وجوه به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم در اختیار این افراد، منع خواهد کرد. این افراد مشمول ممنوعیت سفر به اتحادیه اروپا خواهند بود.

طالبان تاکنون به این اقدام اتحادیه اروپا واکنشی نشان نداده‌اند. وزارت خارجه‌ی این گروه قبلا از اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواسته بود که از تحریم‌ها به‌عنوان ابزار فشار استفاده نکنند.

دیدگاه‌های شما
  1. می خواهم به شما اطلاع بدهم که همکار ما در گرینفورد ، خانم خرم ، که استاد اقتصاد هست ،
    دوست معلم خود را که رابطه ده ساله داشته ، خانم صحر احمدی ، را دیروز در حومه کابل از دست داد. خانم احمدی معلم ابتدایی مدرسه دختر آن بود ، طالبان این مدرسه را تعطیل کرده بود ولی
    با این حال ، شاگردان مدرسه ابتدایی که در آن تدریس می کرند را درخانه خود می پذیرفت و برای دختران کلاسهای آموزشی خود را در خانه خود ادامه می داد.
    طالبان به او اخطار دادند که دختران را در خانه خود آموزش ندهد و لی مرحوم خانم احمدی این اخطار را نادیده گرفتند ، طالبان دیروز خانم احمدی را در مقابل خانه اش ترور کرده و به قتل رساندند.
    مادرش که همراه ایشان بود به شدت مجروح شده و در حال حاضر در بیمارستان کابل بستری هست.
    جای تاسف هست که جمهوری اسلامی ایران به اجبار پس از مهاجرت شاه مسعود به اروپا سفارت افغانستان را تحویل نماینده طالبان داده است و دولت ایران نیز در طرح مشارکت اقتصادی و دادن امکانات یک ملیارد دلار اعتبار به طالبان متفقا” با چین و دیگر کشور ها مشارکت می کند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *