اتحادیه‌ی ملی کارگران: تأخیر در تشکیل کابینه‌ی جدید، کارگران را با مشکل مواجه کرده است

اطلاعات روز: مسئولان اتحاديه‌ی ملى کارگران کشور از تأخیر در معرفی کابینه‌ی جدید ابراز نگرانی کردند و از حکومت جدید خواستند که در این زمینه توجه‌‌ لازم را به خرج دهند. مسئولان این اتحادیه تأکید کردند، هشت ماه تأخير در روند انتخابات و اعلام کابينه‌ی جديد، صدمه‌ی بزرگى به بخش کار و کارگران وارد کرده است.

معروف قادری، رییس عمومی اتحادیه‌ی کارگران (امکا) دیروز در یک نشست خبری در کابل گفت که در حال حاضر 12 میلیون کم‌کار و بیکار در کشور وجود دارند. به گفته‌ی او، کم‌کارها کسانى اند که قبلاً روزانه ٨ ساعت کار می‌کردند؛ اما در حال حاضر این افراد در هر هفته ٨ ساعت کار می‌کنند که نگران کننده است.

او افزود، بيکار کسانى اند که تمام روز در چوک‌هاى شهرها می‌نشینند و شام بدون دست‌مزد به خانه‌های‌شان می‌روند. قادرى تأکید کرد، اکنون يک ميليون کارگر در کشور مصروف کار اند؛ اما کارکنان بخش خصوصى در حالت نوسان و تغيير اند: «کار آنان وابستگى به امنيت دارد، هرگاه امنيت وجود داشته باشد، کار است؛ در غيرآن، کار وجود ندارد».

او کار کردن را حق هر شهروند خواند و گفت، حکومت وحدت ملی باید زمينه‌ی کار را براى مردم فراهم کند. بر اساس معلومات قادری، در حال حاضر پنج ميليون افغان در خارج از کشور مصروف کار اند. او گفت که حکومت زمینه‌ی کار را برای آنان در داخل فراهم کند؛ جوانان دیگر برای کارکردن به خارج از کشور نمی‌روند.

او افزود، مردم برای بهبود وضعیت زندگی‌شان با اميدوارى به‌پاى صندوق‌هاى راى رفتند‌؛ اما بيش از دو ماه می‌گذرد که تمام وزارت‌ها و ولايت‌ها، در حالت سر‌درگمى و کم‌کارى به‌سر می‌برند. اين از لحاظ‌ اقتصادى صدمات بزرگى را بر پيکر دولت در آينده‌ها وارد می‌کند.

به گفته‌ی او، در آستانه‌ی سرماى زمستان، نرخ مواد اوليه روز‌به‌روز افزايش مى‌يابد و مردم از اين ناحيه نگران شده‌اند. قادری در پایان از حکومت وحدت ملی خواست، هرچه زودتر يک کابينه‌ی کارا را اعلام کند، تا آنان مشکلات مردم را در بخش‌های مختلف از بین ببرند. رییس جمهور چند روز پیش گفت که بین دو تا چهار هفته‌ی آینده تمام اعضای کابینه‌ی جدید به گونه‌ی تدریجی برای گرفتن رای اعتماد به مجلس نمایندگان معرفی می‌شوند.