اطلاعات روز

هشت پناه‌جوی افغانستانی در مرز لیتوانی – بلاروس گیر مانده و تقاضای کمک دارند

یک پناه‌جوی اهل افغانستان به نام جاوید افضلی می‌گوید که با هفت نفر از دوستانش از چهار شبانه‌روز به این طرف در جنگل‌های مرز لیتوانی-بلاروس گیر مانده‌اند.

آقای افضلی از طریق پیام‌گیر واتس‌اپ از خانواده‌اش درخواست کمک اضطراری کرده است.

در این پیام که در اختیار روزنامه اطلاعات روز قرار گرفته، افضلی می‌گوید که سرگردان هستند و از سوی مرزبانان بلاروس و لیتوانی به‌گونه‌ی شدید لت‌وکوب شده‌اند.

او اضافه کرده است که در جریان چهار روز دست‌کم شش بار از سوی بلاروس به خاک لیتوانی و سپس از لیتوانی به خاک بلاروس رد مرز شده‌اند.

او تأکید کرده است که یکی از همراهانش جان باخته و در صورتی که به آن‌ها امداد نرسد، همه تلف خوهند شد. او وضعیت‌شان را «در حال مرگ» توصیف کرده

افضلی گفته است: «مرزبانان از ما توپ فوتبال ساخته‌اند. شش بار است که میان مرزبانان بلاروس و لیتوانی تبادله شده‌ایم و در هر بار مرزبانان ما را به شدت لت‌وکوب کرده‌اند. قبل از این که تلف شویم تمام رسانه‌های ملی و بین‌المللی را از وضعیت ما آگاه بسازید.»

خانواده‌ی جاوید افضلی به روزنامه اطلاعات روز می‌گویند که جاوید و دوستانش تلاش داشتند تا با گذر از مرز لیتوانی خودشان را به اروپا برسانند.

خانواده‌ی سه نفر دیگر از این گروه پناه‌جویان افغانستانی به اطلاعات روز می‌گویند که ارتباط با فرزندان‌شان قطع شده و نگران زندگی آن‌ها هستند.

از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، موجی از مهاجرت‌های ناخواسته از این کشور به راه افتاده است. در روزهای اخیر از وقوع رویدادهای مرگ‌باری برای پناه‌جویان افغانستانی که تلاش ورود به اروپا را داشتند، گزارش شده است.

چندی پیش جسد ۱۸ پناه‌جوی افغانستانی از یک کامیون متروکه در نزدیکی پایتخت بلغارستان پیدا شد. در آخرین مورد، کشتی حامل پناه‌جویان در آب‌های ایتالیا غرق شد که براساس آخرین آمار سفارت افغانستان در ایتالیا، در این حادثه دست‌کم ۹۱ شهروند افغانستان جان باخته و شماری هم زخمی شده‌اند.