وزارت مالیه: سه بانک دولتی را مدغم می‌کنیم

اطلاعات روز: وزارت مالیه‌ی کشور اعلام کرد که قرار است سه بانک دولتی یک‌جا شوند‌ و یک بانک قوی دولتی به‌وجود آید. به گفته‌ی مسئولان این وزارت، این بانک‌ها شامل پشتنی‌ بانک، بانک ملی افغانستان و کابل بانک نو اند. طرح ادغام این سه بانک از سوی وزارت مالیه به ریاست جمهوری پیش‌نهاد شده و اشرف غنی آن را منظور کرده است.

محمد آقا کوهستانی، رییس خزاین وزارت مالیه به بخدی گفت که برای ادغام این سه بانک، طرح مشخصی برای منظور نهایی آن به شورای اقتصاد ملی ارائه می‌شود. او افزود، وزارت مالیه نقاط قوت و ضعف سه بانک یاد شده را بررسی کرده است و هدف اساسی یک‌جا شدن این بانک‌ها، ایجاد یک بانک قوی با سیستم پیشرفته است.

او افزود، این بانک در آینده با بانک‌های خصوصی رقابت می‌کند: «بانک نو خدمات بانک‌داری به سطح بین‌المللی را در سه سال آینده به سطح ولسوالی‌ها و در پنج سال آینده به سطح قریه‌ها برای مردم ارائه می‌کند». بانک ملی و پشتنی بانک دو بانک دولتی اند که در سال‌های گذشته به‌جز اجرائات دولتی، هنوز مشتریان خصوصی را جذب نتوانسته‌اند.

پس از آن‌که کابل بانک ورشکست شد، دولت این بانک را به کابل بانک نو تبدیل کرد و مالکیت آن را در اختیار گرفت. اکنون این بانک اجازه‌ی رقابت‌ در بازراها را ندارد و تنها معاش مأموران دولتی‌ از طریق کابل بانک نو پرداخته می‌شود. با این حال، وزارت مالیه می‌گوید، این سه بانک به شکل پراکنده فعالیت دارند و برخی فعالیت‌‌های این بانک‌ها‌ به ضرر دولت اند.

رییس خزاین وزارت مالیه گفت که برای حل این مشکل، دولت این سه بانک را مدغم‌ و یک بانک قوی که بتواند خدمات بهتری را ارائه کند، ایجاد می‌کند. کوهستانی تأکید کرد، با یک‌جا شدن این سه بانک، یک بانک قوی با سیستم پیشرفته ایجاد می‌شود که ‌عواید داخلی دولت را نیز جمع‌آوری می‌کند.

وزارت مالیه در نظر دارد که پس از ادغام این سه بانک، مدیریت قوی را در رأس بانک جدید بر اساس رقابت جهانی ایجاد کند، تا امور بانک‌داری را درست مدیریت کند. این طرح در حالی ارائه شد که چندی پیش شماری از کارشناسان مسایل اقتصادی گفتند، برخی‌ها در نظر دارند که کابل بانک جدید را به قیمت ناچیز، یعنی 20 میلیون دالر بخرند.