امنیت ملی: 19سازمانده حملات تروریستی بازداشت شدند

اطلاعات روز: ریاست عمومی امنیت ملی اعلام کرد که در عملیات‌های جداگانه‌ در کابل و شماری از ولایت‌های کشور، دست‌کم 19 سازمانده‌‌ حملات انتحاری و انفجاری بازداشت شده‌اند. عبدالحسیب صدیقی، سخن‌گوی این ریاست دیروز در یک نشست خبری در کابل گفت، این افراد در یک هفته‌ی اخیر در پی عملیات‌های مختلف نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

در این عملیات منسوبان امنیت ملی، پولیس و اردوی ملی سهم داشته‌اند. صدیقی گفت، افراد مذکور قصد راه‌اندازی چندین حمله‌ی انتحاری و انفجاری را در مناطق مختلف کابل داشتند؛ اما ‌قبل از رسیدن به هدف بازداشت شده‌اند. از نزد این افراد دو واسکت انتحاری، یک موتر مملو از مواد انفجاری، چهار ‌مرمی‌هاوان، ۵ حلقه ماین و سه بشکه مواد انفجاری نیز به‌دست آمده‌اند.

این در حالی است که مخالفان مسلح دولت در هفته‌های گذشته، چندین حمله‌ی انتحاری و انفجاری در مناطق مختلف کابل انجام دادند که بر اثر آن ده‌ها تن کشته و حدود 100 تن دیگر زخمی شدند. این حملات باعث نگرانی شدید شهروندان شد و آنان از دولت خواستند که در قسمت تأمین امنیت تدابیر ویژه‌‌ای‌ را روی دست گیرد.

به‌دنبال آن، ریاست امنیت ملی از نابودسازی یک مرکز تولید واسکت‌های انتحاری و انفجاری در کابل خبر داد و اعلام کرد که از یک‌صد برنامه‌ی دشمن تنها 3 برنامه‌ی آن عملی می‌شود. با این حال، سخن‌گوی ریاست امنیت ملی دیروز گفت که تدابیر امنیتی در کابل و ولایت‌ها تشدید می‌یابد.

او در ادامه افزود که منسوبان ریاست امنیت ملی در یک هفته‌ی اخیر دو مخفی‌گاه سلاح و مواد انفجاری را در ولایت‌های بغلان و ميدان وردک کشف و خنثا کرده‌اند. صدیقی تأکید کرد، از این دو مخفی‌گاه ۲۲ راکت‌انداز و دو مرمی‌هاوان به‌دست مأموران ریاست امنیت ملی آمده است.

او در بخش دیگر سخنانش تروریزم را یک مشکل اساسی فراراه کشورهای منطقه و جهان خواند و گفت،‌ برای نابودسازی این پدیده‌، نیاز به همکاری صادقانه‌ی جامعه‌ی جهانی و کشورهای منطقه است. اما صدیقی به مردم اطمینان داد که نیروهای امنیتی توانایی تأمین را دارند و طالبان همواره در جنگ جبهه‌‌ای شکست خورده‌اند. به گفته‌ی او، شورشیان اکنون برای نشان دادن حضورشان‌، حملات انتحاری و انفجاری‌شان را در شهرهای بزرگ افزایش داده‌اند.