آخرین روز سال؛ دختران در قندهار: زمان بازگشت به مکتب فرا رسیده است

دختران در ولایت قندهار، خاستگاه طالبان در آخرین روز سال از این گروه می‌خواهند که دروازه‌های مکاتب را در سال جدید خورشیدی به‌روی دختران باز کند.

آنان که در دو سال گذشته از آموزش محروم بوده‌اند، می‌گویند که اکنون زمان بازگشت به مکتب فرا رسیده‌ است.

ساحله عزیزی، دانش‌آموز صنف دوازدهم لیسه دخترانه‌ی «زرغونه آنا» در قندهار از رهبران دولت طالبان می‌خواهد که به دختران اجازه‌ی تحصیل دهند تا آنان در توسعه‌ی کشور مشارکت داشته باشند.

او که از دانش‌آموزان ممتاز صنف خود است، می‌گوید که دختران در کنار محرومیت از حقوق شان، از سوی جامعه‌ی جهانی نیز فراموش شده‌اند.

ساحله می‌گوید: «اگر ما اجازه‌ی رفتن به مکتب را نداشته باشیم، به پاکستان یا ایران می‌رویم. هر دختری آرزوهایی خود را دارد. من می‌خواهم داکتر شوم. هر دختری در افغانستان مثل من آرزوهایی دارد. اکنون بسیار نااميد هستم، چون در دو سال گذشته در خانه نشسته‌ام و حتا کتابی برای مطالعه ندارم.»

همچنین اسما سادات، دانش‌آموز لیسه دخترانه‌ی «عينو نمبر دو» در قندهار از مقامات طالبان می‌خواهد که مکاتب را به‌روی دختران باز کنند.

او می‌گوید که شب و روز تلاش می‌کرد تا از مکتب خود اول‌نمره فارغ شود، اما اکنون فاصله بین او و آرزویش بسیار است.

اسما سادات می‌افزاید که قبلا مادرش با یک سازمان صحی کار می‌کرد؛ اما اکنون وی نیز بیکار است و با مشکلات اقتصادی مواجه‌‌اند.

وی گفت: «ما این‌جا حجاب را رعایت می‌کنیم، لياقت خود را ثابت کرده‌ایم؛ اما همچنان از تحصیل محروم هستیم. سران حکومت طالبان باید صدای ما را بشنوند و اجازه دهند در سال ۱۴۰۲ درس بخوانیم و کار کنیم. ما می‌خواهیم دختران دیگری در قندهار در کنار ما بایستند.»

او افزود که گمان می‌کرد حکومت طالبان در پایان سال ۱۴۰۱ دروازه‌های مکاتب دخترانه را به‌روی دختران باز خواهد کرد؛ اما برعکس تصور او، طالبان تحصیل دختران در دانشگاه‌ها و کار زنان را نیز منع کردند.

طالبان پس از دست‌یافتن به قدرت، مکاتب‌ را به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته و کار زنان در نهادهای دولتی را منع کردند. طی ماه‌های اخیر نیز تحصیل دختران در دانشگاه‌ها و کار زنان در نهادهای غیردولتی را تعلیق نمودند.

این ممنوعیت‌های طالبان با واکنش منفی جهانی مواجه شد، اما طالبان از تصمیم شان عقب‌نشینی نکردند.

حدود دو هفته قبل، دانشگاه‌ها در مناطق سردسیر تنها به‌روی پسران باز شدند. طالبان درباره‌ی آموزش دختران در سال جدید تعلیمی تا اکنون چیزی نگفته‌اند.