متقی: آماده‌ی کار با امریکا هستیم، اما تحریم‌ها باید برداشته شود

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان در مقاله‌ای نوشته است که آنان آماده‌ی کار با امریکا است، اما باید تحریم‌ها علیه این گروه برداشته شود.

او در این مقاله که در سایت الجزیره نشر شده، گفته است که طالبان می‌دانند روابط مدرن به این معنا است که همه‌ی دولت‌ها باید بدانند که در هماهنگی و صلح با یک‌دیگر زندگی کنند و روابط باید براساس اصول برابری، احترام متقابل و همکاری از طریق پی‌گیری منافع مشترک استوار باشد.

متقی نوشته است که طالبان با درنظرگرفتن این موضوع، بار دیگر دست تعامل مثبت خود را به‌سوی جهان دراز می‌کنند.

با گذشت بیش از یک‌ونیم سال از تسلط طالبان بر افغانستان، تا اکنون هیچ کشوری این گروه را به‌عنوان حکومت افغانستان به رسمیت نشناخته است، اگرچه برخی از کشورهای منطقه دیپلمات‌های طالبان را پذیرفته‌اند.

سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان می‌گوید که برای نزدیکی افغانستان با جهان، فرصت منحصر به فردی به‌جود آمده است.

او تأکید کرده است که افغانستان کنونی آماده است تا به‌عنوان یک عضو مسئول و مستقل جامعه‌ی جهانی، مسئولیت خود را در ارتقای صلح و امنیت جهانی انجام دهد و جامعه‌ی بین‌المللی هم ضمن استقبال، با احترام به استقلال و کمک پاسخ متقابل دهد.

متقی گفته است که اطلاعات و تصویر نادرستی از افغانستان ارائه شده که به‌گفته‌ی او، نیاز است اطلاعات نادرست حذف و تصویر دقیق از «ارزش‌ها و نیازهای افغانستان» ترسیم شود.

او نوشته است: «حساسیت‌های دینی و فرهنگی جامعه‌ی ما نیازمند برخورد محتاطانه است. هر دولتی که نسبت به این حساسیت‌ها تعادل مناسب را حفظ نکرده، در نهایت با مشکلات جدی مواجه شده است. این درسی است که تاریخ معاصر ما بارها و بارها بر آن تأکید کرده است.»

متقی درباره‌ی آنچه که حساسیت دینی و فرهنگ جامعه‌ی افغانستان گفته، توضیح نداده اما به نظر می‌رسد که منظور وی تحصیل و کار زنان باشد.

طالبان کار و تحصیل زنان را منع کرده و برخی از مقامات این گروه می‌گویند که آموزش دختران فرهنگ خارجی است. باری سرپرست پیشین وزارت معارف طالبان گفته بود که مردم افغانستان نمی‌خواهند دختران‌شان به مکتب بروند. منتقدان طالبان اما می‌گویند که منع تحصیل و کار زنان هیچ ارتباطی با فرهنگ مردم افغانستان ندارد.

منع آموزش و کار زنان با انتقادهای جهانی مواجه است و به‌خاطر این کار برخی از مقامات طالبان تحریم نیز شده‌اند.

سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان می‌گوید که این گروه به گفت‌وگو و تبادل نظر، در فضایی عاری از فشارهای سیاسی یا اقتصادی و با هدف یافتن راه‌حل‌های عملی و رفع سوءتفاهمات اعتقاد دارد.

او در مقاله‌ی خود نوشته است: «ما به ایالات متحده و دیگران یادآوری می‌کنیم که تحریم‌ها و فشارها اختلافات را حل نمی‌کند، فقط اعتماد متقابل این کار را می‌کند.»

طالبان در حالی بر تعامل جهان با این گروه تأکید دارند که مخالفان آنان به کشورهای جهان می‌گویند که تعامل با طالبان نتیجه نمی‌دهد.

احمد مسعود، رهبر «جبهه مقاومت» در پیامی خود به‌مناسبت سال جدید خورشیدی خطاب به کشورهای منطقه و جهان گفت که تعامل و همسویی با طالبان بی‌نتیجه است.

به‌گفته‌ی مسعود، مناسبات پاکستان و طالبان «بهترین نمونه» برای اثبات ادعای او است.

مقامات پاکستانی می‌گویند که پس از حاکمیت طالبان در افغانستان حملات گروه‌های شبه‌نظامی از جمله طالبان پاکستانی در خاک آن کشور افزایش یافته است. به‌گفته‌ی پاکستان، طالبان پاکستانی در خاک افغانستان فعالیت دارند.

مسعود می‌گوید: «بحران سیاسی، امنیتی و اقتصادی پاکستان امروز به درستی این مسأله را نشان می‌دهد که کشورهای دیگر هم متوجه تعامل شان با طالبان باشند.»