اطلاعات روز

انتقاد نیکلی هیلی از خروج فاجعه‌بار از افغانستان: دولت بایدن مایه‌ی شرم‌ساری است

نیکی هیلی، سفیر پیشین ایالات متحده امریکا در سازمان ملل و یکی از نامزدان حزب جمهوری‌‎خواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ امریکا، خروج این کشور از افغانستان را فاجعه‌بار خوانده است.

هیلی در توییتی نوشته است: «هیچ کسی از کاخ سفید یا پنتاگون به‌دلیل خروج فاجعه‌بار از افغانستان از کار برکنار نشده است. مطلقا کسی پاسخگو نیست. این دولت مایه‌ی شرم‌ساری است.»

این درحالی است که دولت جو بایدن به عدم پاسخگویی در مورد آنچه که خروج آشفته و فاجعه‌بار از افغانستان خوانده می‌شود، متهم شده است.

چند روز پیش مایکل مک‌کال، رییس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا گفته بود که احضاریه‌ی آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه‌ی این کشور را برای پاسخگویی در این مورد امضا کرده است.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده اما در آخرین اظهارات خود در یک نشست کنگره گفته است که از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان پیشیمان نیست.

نیروهای امریکایی در ماه آگست ۲۰۲۱ میلادی به‌گونه‌ی کامل افغانستان را ترک کردند.

در جریان عملیات تخلیه که از سوی نیروهای امریکایی و دیگر شرکای این کشور رهبری می‌شد، در یک حمله‌ی انتحاری در میدان هوایی کابل دست‌کم ۱۳ سرباز امریکایی کشته شدند.

در این حمله که داعش مسئولیت آن‌را بر عهده گرفت، ده‌ها شهروند افغانستان که در تلاش خروج از کشور بودند، نیز کشته و زخمی شدند.