شورای امنيت سازمان ملل: افغانستان به همکاری‌های دوامدار جامعه‌ی جهانی نیاز دارد

اطلاعات روز: شوراى امنيت سازمان ملل متحد ضمن حمايت خود را از مأموريت جديد ناتو در کشور، اعلام کرد که افغانستان به همکاری‌های درازمدت جامعه‌ی جهانی نیاز دارد. قرار است مأموريت جديد ناتو در کشور تحت نام «حمایت قاطع»‌ برای آموزش و مشوره‌دهى نیروهای امنیتی از تاريخ اول ماه جنورى سال ٢٠١٥ ميلادى آغاز شود.

شوراى امنيت ملل متحد به‌تازگی در یک نشست ويژه، قطع‌نامه‌اى را به اتفاق آرا صادر کرده است که در آن‌ از مأموريت جديد ناتو در کشور استقبال شده است. در این قطع‌نامه آمده است که افغانستان براى ثبات خود، به همکارى‌هاى درازمدت جامعه‌ی جهانى نياز دارد.

اين قطع‌نامه‌ی شوراى امنيت  ملل متحد‌ از سوى ١٥ عضو به اتفاق آرا تأييد و در آن حملات و نا‌امنى‌هاى روان در کشور محکوم شده‌اند. با ختم مأموريت جنگى نيروهاى امريکایی و ناتو در پایان سال ٢٠١٤ ميلادى، حدود 12 هزار سرباز خارجی برای آموزش و مشوره‌دهی نیروهای امنیتی در کشور باقی می‌مانند.

با این حال، شورای امنیت ‌سازمان ملل می‌گوید که توانايى‌هاى نيروهاى امنیتی افغانستان بالا رفته و با مأموريت جديد آموزشى ناتو، از این بیش‌تر خواهد شد. این در حالی است که اخیراً حملات انتحاری و انفجاری در شماری از ولایت‌های کشور، به‌ویژه کابل، افزایش یافته است.