اطلاعات روز

شورای مقاومت به اردوغان: از برگشت مردم‌سالاری در افغانستان حمایت کنید

گروهی از چهره‌های مخالف طالبان موسوم به «شورای مقاومت برای نجات افغانستان» در پیام تبریکی خود به رجب طیب اردوغان به‌مناسبت پیروزی او در انتخابات ترکیه، گفته است که از دولت این کشور انتظار دارد که از خواست مردم افغانستان برای برگشت مردم‌سالاری در این کشور حمایت کند.

شورای مقاومت گفته است که خواسته‌ی اصلی مردم افغانستان حاکمیت یک نظام منتخب مردم‌سالار است و بدون چنین نظامی هیچ‌گاه بحران افغانستان حل نخواهد شد.

این شورا خواستار حضور مهاجران افغانستانی در ترکیه تا زمان بهبود وضعیت افغانستان نیز شده است. برخی از اعضای این شورا نیز پس از تسلط طالبان بر افغانستان به ترکیه رفته و در آن‌جا زندگی می‌کنند.

در اعلامیه‌ی این شورا آمده است که دولت جدید ترکیه وضعیت نامطلوب ناشی از «سلطه‌ی جابرانه»ی طالبان بر افغانستان را درک کند.

ملا حسن آخوند، نخست‌وزیر طالبان هم پیروزی رجب طیب اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه را تبریک گفته است.

او در پیام خود افزوده است: «از خداوند متعال یک ترکیه‌ قوی، باثبات و در خدمت دين مبين اسلام [خواهانم]. اين کشور در منطقه و جهان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.»

دولت ترکیه به رهبری اردوغان با آن‌که تا اکنون طالبان را به‌گونه‌ی رسمی به رسمیت نشناخته است، اما به نحوی با این گروه در تعامل بوده است.

سفارت افغانستان در ترکیه با حکومت طالبان در ارتباط است و سفارت ترکیه هم در کابل در حال حاضر فعالیت دارد.

ترکیه سال گذشته‌ی خورشیدی میزبان امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه‌ی طالبان در نشست «دیپلماسی آنتالیا» بود.

این کشور پیش از روی کارآمدن طالبان در چوکات نیروهای ناتو در افغانستان حضور نظامی داشت.