تروریسم و مواد مخدر؛ رویکرد طالبان چیست؟
عکس: آرشیف

امریکا گزارش‌ها درباره‌ی کاهش «چشم‌گیر» کشت تریاک در افغانستان را معتبر دانست

توماس وِست، نماینده‌ی ویژه امریکا در امور افغانستان گزارش‌ها درباره‌ی کاهش «چشم‌گیر» کشت تریاک زیر حاکمیت طالبان را «معتبر و مهم» دانسته است.

او بامداد امروز (پنج‌شنبه، ۱۸ جوزا) در توییتی نوشته است که منافع کشورهای منطقه و فرا منطقه در افغانستان عاری از مواد مخدر است.

وِست گفته است: «گزارش‌ها مبنی بر کاهش چشمگیر تولید تریاک به سبب تطبیق پالیسی‌های طالبان در سال جاری، معتبر و مهم‌اند. هر کشور، در منطقه و فراتر، منافع مشترکی در افغانستان عاری از مواد مخدر دارند.»

به‌تازگی یک نهاد ارائه‌دهنده‌ی معلومات جغرافیایی مستقر در بریتانیا موسوم به آلسیس (Alcis) گفته است که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که کشت تریاک در افغانستان «کاهش بی‌سابقه» داشته است.

این نهاد افزوده است که با تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای دریافته است که طالبان «موفقانه» کشت تریاک در ولایت هلمند را تا بیش از ۹۹ درصد کاهش داده‌اند.

در گزارش این نهاد آمده است که پیش از این ولایت هلمند مرکز تولید بیش از ۵۰ درصد تریاک افغانستان بود.

این نهاد که خود را «شرکت پیشرو تجزیه و تحلیل جغرافیایی» می‌داند، می‌گوید که تحقیقات و تحلیل‌های جدید این شرکت و یک محقق امور افغانستان به‌نام «دیوید منسفیلد» نشان می‌دهد که کشت تریاک در جنوب افغانستان نسبت به سال گذشته، ۸۰ درصد کاهش یافته است.

در دودهه‌ی گذشته افغانستان همواره بزرگ‌ترین مرکز تولید و قاچاق مواد مخدر در جهان دانسته شده است.

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان در ماه قوس سال گذشته‌ی خورشیدی اعلام کرده بود که افغانستان منبع تولید ۸۵ درصد از تریاک در جهان است و آن را یک «چالش بزرگ» دانسته بود.

طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان، مبارزه با کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر را از سیاست‌های اصلی خود اعلام کرده‌ است.

رهبر طالبان در ۱۴ حمل سال گذشته‌ی خورشیدی با صدور فرمانی اعلام کرد که کشت، تولید، خرید و فروش مواد مخدر در افغانستان ممنوع است و با متخلفان براساس «شریعت اسلامی» برخورد خواهد شد.