دلاور: شرکت چینی نباید بیش از این استخراج معدن مس عینک را به تأخیر بیاندازد

وزارت معادن و پترولیم طالبان می‌گوید که شهاب‌الدین دلاور، سرپرست این وزارت در دیدار با شرکت چینی «ام‌‌سی‌‌سی» که پروژه‌ی استخراج معدن مس عینک لوگر را قرارداد کرده، گفته است که شرکت یادشده نباید بیش از این کار عملی این پروژه را به تأخیر بیاندازد.

به نقل از خبرنامه‌ی وزارت معادن طالبان، در این دیدار که دیروز (دوشنبه، ۲۲ جوزا) انجام شده، معاون شرکت چینی درباره‌ی طرح و برنامه‌ برای تطبیق و آغاز کار پروژه‌ی مس عینک، از جمله ساخت جاده‌ی این پروژه، انتقال آثار باستانی و چالش‌های موجود و راه‌‌حل آن صحبت کرده است.

سرپرست وزارت معادن طالبان گفته است که این وزارت تمام مسئولیت‌های خود را مطابق به قرارداد انجام داده و شرکت قراردادی نباید بیش از این کار عملی پروژه‌ی مس عینک را به تأخیر بیاندازد.

وزارت معادن طالبان افزوده است که برای انتقال آثار باستانی از ساحه‌ی مس عینک، کمیته‌ای متشکل از نمایند‌گان این وزارت و وزارت اطلاعات و فرهنگ و شرکت «ام‌‌سی‌سی» ایجاد شده است.

در خبرنامه‌ی این وزارت به نقل از معاون شرکت قراردادی آمده است که پس از انتقال آثار باستانی از ساحه‌ی عینک، کارهای عملی پروژه آغاز خواهد شد.

در ماه عقرب سال گذشته هم وزارت معادن طالبان به نقل از شرکت چینی «ام‌سی‌سی» خبر داده بود که استخراج معدن مس عینک پس از انتقال آثار باستانی از ساحه‌ی عینک آغاز خواهد شد.

معدن مس عینک بزرگ‌ترین معدن مس افغانستان و دومین معدن مس در سطح جهان است. این معدن در ولسوالی محمدآغه ولایت لوگر قرار دارد.

قرارداد استخراج این معدن در سال ۲۰۰۸ میان دولت پیشین افغانستان به رهبری حامد کرزی با یک شرکت چینی امضا شد.

براساس این قرارداد که برای ۳۰ سال است، قرار بود کار عملی استخراج آن پنج سال پس از امضای قرارداد آغاز شود؛ اما با گذشت نزدیک به ۱۵ سال تا اکنون خبری از این پروژه نیست.