کاظمی قمی: طالبان با بازدید هیأت فنی ایران از بند کجکی موافقت کرده‌اند

حسن کاظمی قمی، نماینده‌ی ویژه و کاردار سفارت ایران در افغانستان می‌گوید که طالبان با بازدید هیأت فنی آن کشور از بند کجکی موافقت کرده‌اند.

آقای قمی در مصاحبه با برنامه‌ی تلویزیونی «صف اول» که متن آن امروز (شنبه، ۲۷ جوزا) از سوی خبرگزاری صدا و سیمای ایران منتشر شده، گفته است که تا ۱۵ روز دیگر هیأت ایرانی از این بند بازدید خواهد کرد.

او گفته است: «موافقت‌هایی الآن صورت گرفته که… متخصصان ما بروند منطقه را ببینند و زمینه‌ساز شوند برای این‌که انشاءالله این آب رها شود.»

نماینده‌ی ویژه ایران در امور افغانستان با اشاره به استدلال طالبان مبنی بر این‌که به‌دلیل خشک‌سالی آبی در بندهای کجکی و کمال‌خان نیست که به ایران برسد، گفت: «می‌گوییم این را باید راستی‌آزمایی کنیم. [طالبان] الآن قبول کردند که متخصصان ببینند. این خودش به‌عنوان یک گام خوب است.»

آقای قمی در بخشی از مصاحبه‌ی خود گفته است که اکنون «فضا به سمتی حرکت می‌کند که اگر انشاءالله آبی باشد این آب بیاید. این جزو حقوق مردم ما است و طالبان هم گفته‌اند ما قبول داریم.»

او همچنین گفته است که طالبان چه در یادداشت‌های رسمی و چه در گفت‌وگو و مذاکرات، پابندی‌شان به معاهده‌ی ۱۳۵۱ را اعلام کرده‌اند و «در طول نزدیک به دو سال حکمرانی [این گروه]، ما چندین اجلاس آب را بین دو کشور برگزار کرده‌ایم.»

سخن‌گویان و مسئولان حکومت سرپرست طالبان تا اکنون در مورد این اظهارات نماینده‌ی ویژه و کاردار سفارت ایران در افغانستان واکنشی نشان نداده‌اند.

پیش از آن، ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی عمومی طالبان به بی‌بی‌سی پشتو گفته بود که در معاهده‌ی ۱۳۵۱ درباره‌ی سفر هیأت ایرانی چیزی گفته نشده و با توجه به این مسأله ممکن است طالبان به این هیأت اجازه‌ی بازدید از بندهای آب افغانستان را ندهند.

تنش بر سر حق‌آبه‌ی رود هلمند پس از هشدار ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور ایران به طالبان در رابطه به تأمین حق‌آبه‌ی آن کشور اوج گرفت.

ایران طالبان را متهم کرد که حق‌آبه‌ی آن کشور را براساس معاهده‌ی سال ۱۳۵۱ نمی‌دهد، اما طالبان استدلال می‌کنند که به‌دلیل خشک‌سالی شدید، آب کافی در رود هلمند وجود ندارد تا به ایران برسد.