@NSIAGOVAFG

لغو مراکز توزیع شناس‌نامه‌های الکترونیکی در کابل؛ ده‌ها نفر بیکار و بی‌سرنوشت شده‌اند

منابع می‌گویند که اداره‌ی احصائیه و معلومات که تحت کنترل طالبان است، پس از روی کارآمدن این گروه چندین مرکز توزیع شناس‌نامه‌ی الکترونیکی را در شهر کابل لغو کرده و کارمندان این مراکز بیکار و بی‌سرنوشت شده‌اند.

یک منبع می‌گوید که از ۲۶ مرکز توزیع شناس‌نامه که پیش از حاکمیت طالبان در کابل فعال بودند، اکنون ۱۰ مرکز فعال مانده‌اند.

منبع دیگر اما فهرست هشت مرکز توزیع شناس‌نامه را فرستاده که به‌گفته‌ی او لغو شده‌اند.

یکی از این مراکز که ‌به‌تازگی لغو شده، مرکز سر کوتل خیرخانه در ناحیه‌ی هفدهم شهر کابل است.

ریاست انسجام امور مراکز توزیع شناس‌نامه‌ی الکترونیکی در نامه‌ای گفته است که مرکز سر کوتل خیرخانه لغو شده و زمان قرارداد کارمندان این مرکز هم تا اول ماه چهارم (سرطان) ختم می‌شود. این ریاست افزوده است که کارمندان فرصت دارند تا تاریخ ذکرشده، «قیدیت اجناس و سایر امور اداری‌»شان را تصفیه کنند.

براساس فهرستی که منبع در اختیار روزنامه اطلاعات روز قرار داده، در مرکز سر کوتل خیرخانه ۴۱ نفر کار می‌کردند.

به‌گفته‌ی منبع، معاد قرارداد این کارمندان تا آخر سال ۱۴۰۲ بود، اما اداره‌ی احصائیه بدون توجه به قرارداد، این مرکز را لغو کرده است و به این ترتیب ۴۱ نفر بی‌سرنوشت شده‌اند.

محمدحلیم رفیع، سخن‌گوی اداره‌ی احصائیه و معلومات به پرسش‌های اطلاعات روز درباره‌ی لغو مراکز توزیع شناس‌نامه‌های الکترونیکی و ختم قرارداد کارمندان، پاسخ نداد.

مفقودشدن وسایل مراکز توزیع شناس‌نامه‌ در زمان سقوط کابل

یک منبع می‌افزاید که اداره‌ی احصائیه آن عده کارمندانی را که در زمان سقوط کابل لپتاب، کمره و اسکنر بایومتریک شان گم شده، وادار به پرداخت سه‌ونیم هزار یورو می‌کند یا همان وسایل گم‌شده را بخرند.

یکی از کارمندان مراکز توزیع شناس‌نامه‌ی الکترونیکی اما می‌گوید که موضوع مفقودی اجناس به نخست‌وزیر طالبان فرستاده شده و تا اکنون در این زمینه فیصله نشده است.

این کارمند گفت کارمندانی که وسایل شان گم شده، منتظر حکم نخست‌وزیر طالبان هستند.

به‌گفته‌ی او، ارزش برخی از وسایل مفقودشده دو هزار و ۹۳۰ یورو است و کارمندان این مقدار پول را نمی‌توانند پرداخت کنند.

تاکنون اطلاعاتی در دست نیست که در کل چه مقدار وسایل در زمان سقوط کابل به دست طالبان، از مراکز توزیع شناس‌نامه‌های الکترونیکی مفقود شده است.