عکس: ارسالی به اطلاعات روز

زنان معترض تخار: جامعه‌ی جهانی اجازه ندهد شمال افغانستان میدان جنگ‌های نیابتی شود

گروهی از زنان معترض موسوم به «جنبش شنبه‌های ارغوانی» در ولایت تخار، از جامعه‌ی جهانی و کشورهای آسیای میانه می‌خواهند اجازه ندهند شمال افغانستان به میدان جنگ‌های نیابتی سازمان‌های استخباراتی تبدیل شود.

اعضای این جنبش اعتراضی زنانه در تخار امروز (پنج‌شنبه، ۱ سرطان) با نشر اعلامیه‌ای گفته‌اند که طالبان با جابه‌جایی اعضای تحریک طالبان پاکستانی «در صدد تغییر ترکیب قومی و مبدل‌سازی شمال کشور به پایگاه امن تروریستان هستند».

آنان در اعلامیه‌ی خود افزوده‌اند که «استقرار گروه‌های تروریستی در شمال کشور منجر به نا‌امنی آسیای میانه و سایر نقاط جهان خواهد شد».

اعضای این جنبش اعتراضی زنانه در تخار هشدار داده‌اند که «اگر شمال افغانستان مکان امن [برای] گروه‌های تروریستی چون تحریک طالبان پاکستانی گردد، کشورهای آسیای میانه و جمهوری خلق چین در امنیت نخواهد بود.»

این زنان معترض گفته‌اند که اجازه نمی‌دهند شمال افغانستان، به‌ویژه تخار «خانه‌ امن گروه‌های تروریستی شود». این زنان معترض از بزرگان شمال و تمامی حرکت‌ها و جنبش‌های اعتراضی خواسته‌اند که به وضعیت ولایت تخار توجه جدی کنند و صدای آنان را به گوش جهان برسانند.

در هفته‌های اخیر گزارش‌های متعدد از جابه‌جایی اعضای تحریک طالبان پاکستانی «تی‌تی‌پی» در ولایت‌های شمال کشور، به‌ویژه در بخش‌هایی از ولایت تخار منتشر شده و واکنش‌های گسترده‌ای را برانگیخته است.

طالبان تأیید کرده‌اند که «مهاجران وزیرستانی» را در مناطق جنوب، مرکز و شمال افغانستان جابه‌جا می‌کنند.