بایدن و مودی
President Biden via twitter

رهبران امریکا و هند بر تشکیل ساختار سیاسی فراگیر در افغانستان تأکید کردند

جو بایدن، رییس‎‌‌جمهور ایالات متحده امریکا و نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در یک بیانیه‌ی مشترک بر اهمیت تشکیل «یک ساختار سیاسی فراگیر» در افغانستان تأکید کرده‌اند.

این بیانیه دیروز (پنج‌شنبه، ۱ سرطان) در جریان سفر مودی به واشنگتن منتشر شده است. رهبران امریکا و هند در این بیانیه از یک افغانستان صلح‌آمیز، امن و باثبات حمایت کرده‌اند.

به نقل از بیانیه، بایدن و مودی وضعیت کنونی بشردوستانه در افغانستان را مورد بحث قرار داده‌ و بر لزوم تداوم ارائه کمک‌های بشردوستانه فوری به مردم افغانستان توافق کرده‌اند.

رهبران امریکا و هند از طالبان خواسته‌اند تا به قطع‌نامه ۲۵۹۳ شورای امنیت سازمان ملل متحد پایبند باشند و نباید خاک افغانستان برای تهدید یا حمله به کشوری، پناه‌دادن یا آموزش تروریست‌ها، برنامه‌ریزی یا تأمین مالی حملات تروریستی استفاده شود.

بایدن و مودی با تعهد به ادامه‌ی رایزنی‌های نزدیک در مورد وضعیت افغانستان، بر اهمیت تشکیل یک ساختار سیاسی فراگیر در این کشور تأکید کرده‌اند.

پیش از این هم رهبران کشورها بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تأکید کرده بودند. ایجاد این چنین دولت، شرط برخی از کشورهای برای شناسایی حکومت طالبان گفته می‌شود؛ اما این گروه مدعی است که حکومت فعلی شان فراگیر است، در حالی که تمام اعضای آن یک‌دست‌ طالب هستند.

رهبران امریکا و هند همچنین از طالبان خواسته‌اند که به حقوق بشری شهروندان افغانستان، از جمله زنان و دختران و آزادی آن‌ها احترام بگذارند.

در حال حاضر زیر حاکمیت طالبان زنان از کار و دختران از آموزش تحصیل محروم هستند. با این حال، مقام‌های طالبان می‌گویند که این گروه «حقوق اسلامی» زنان را تأمین کرده‌ است.

در بخشی از بیانیه‌ی رییس‌‌جمهور امریکا و نخست‌وزیر هند آمده است که ایالات متحده و هند برای مقابله با تروریسم جهانی در کنار یکدیگر قرار دارند و تروریسم و افراط‌گرایی خشونت‌آمیز را در همه اشکال و مظاهر آن به صراحت محکوم می‌کنند.

آن‌ها خواستار اقدام هماهنگ علیه همه گروه‌های تروریستی، از جمله القاعده، داعش، لشکر طیبه، جیش محمد و حزب المجاهدین شده‌اند.

رهبران امریکا و هند در بیانیه‌ی شان مشخصا از پاکستان درخواست کرده‌اند که اقدامات فوری انجام دهد تا اطمینان حاصل شود که خاک این کشور برای انجام حملات تروریستی استفاده نمی‌شود.

آنان در ادامه با نگرانی درباره‌ی افزایش استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) و فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی برای اهداف تروریستی، خواستار همکاری مشترک برای مبارزه با این سوءاستفاده‌ها شده‌اند.