عکس: deccanherald.com

نمایندگی‌های دپیلماتیک افغانستان به آتش‌کشیدن نسخه‌ی قرآن در سویدن را محکوم کردند

نمایندگی‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی افغانستان به آتش‌کشیدن نسخه‌ای از قرآن در شهر استکهلم، پایتخت سویدن را محکوم کرده‌اند.

نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان در بیانیه‌ی مشترکی که امروز (جمعه، ۹ سرطان) منتشر کرده، این عمل را «شنیع و هتک حرمت به مقدسات» خوانده‌اند.

در بیانیه آمده است که این اعمال «توهین‌آمیز و نفرت‌انگیز»، نژادپرستی و اختلاف را ترویج و تلاش‌ها در جهت ارتقای ارزش‌های جهانی صلح، همزیستی و مدارا را تضعیف می‌کند که تحت هیچ شرایطی نمی‌توان آن‌را با آزادی بیان توجیه کرد.

در این بیانیه همچنین تأکید شده است: «ضروری است که جامعه‌ی بین‌المللی و همه دولت‌ها اقدامات لازم را برای جلوگیری از چنین اعمال ناپسند بیگانه‌هراسی و اسلام‌هراسی، انجام دهند.»

براساس گزارش‌ها، دو روز پیش دو مرد در مقابل مسجدی در استکهلم سویدن یک قرآن را به آتش کشیده‌اند. رسانه‌های سویدن گزارش داده‌اند که مجوز سوزاندن قرآن از سوی دادگاه این کشور صادر شده بود.

شماری از کشورهای اسلامی، از جمله عربستان سعودی، ایران، عراق، پاکستان و ترکیه این اقدام را محکوم کرده‌اند. طالبان نیز این اقدام را «نفرت‌انگیز و تحقیرآمیز خوانده و آن‌را محکوم کرده‌اند.

این نخستین باری نیست که نسخه‌های قرآن از سوی افرادی در سویدن به آتش کشیده می‌شود. سال گذشته نیز برخی گروه‌های افراطی راستگرا به رهبری راسموس پالودان، قرآن را در برابر سفارت ترکیه در استکهلم به آتش کشیدند.

دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در آن زمان گفت که سوزاندن قرآن در سویدن، بی‌حرمتی و توهین به پیروان اسلام است و نباید آن را به آزادی بیان ربط داد.