اطلاعات روز

مأموریت استولتنبرگ برای چهارمین‌بار به‌عنوان دبیرکل ناتو تمدید شد

کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مأموریت ینس استولتنبرگ را برای چهارمین‌بار به‌عنوان دبیرکل این سازمان تمدید کردند.

ناتو اعلام کرده که متحدان این سازمان امروز (سه‌شنبه، ۱۳ سرطان) با تمدید دوره‌ی مأموریت آقای استولتنبرگ برای یک سال دیگر موافقت کردند.

این تصمیم قرار است در نشست سران کشورهای عضو ناتو در روزهای ۱۱ و ۱۲ ماه جاری میلادی در شهر «ویلنیوس»، پایتخت لیتوانیا تأیید شود.

دوره‌ی کاری آقای استولتنبرگ در ماه سپتامبر امسال پایان می‌یافت، اما اکنون او مأموریت دبیرکلی ناتو را تا اول اکتبر سال ۲۰۲۴ میلادی به عهده خواهد داشت.

آقای استولتنبرگ با نشر توییتی از تمدید مأموریتش استقبال کرده و گفته که «پیوند فراآتلانتیک بین اروپا و امریکای شمالی تقریبا ۷۵ سال است که آزادی و امنیت ما را تضمین کرده است و در دنیای خطرناک‌تر، اتحاد ما مهم‌تر از همیشه است».

آنتونیو بلینکن، وزیر امور خارجه‌ی امریکا نیز در توییتی گفته است که این کشور از تصمیم اعضای ناتو مبنی بر تمدید مأموریت آقای استولتنبرگ استقبال می‌کند.

او افزوده که «ما کار مهمی برای تقویت ناتو در این برهه‌ی حساس تاریخ در پیش داریم».

ناتو در حال حاضر قدرتمند‌ترین ائتلاف نظامی جهان است و کشورهای عضو این سازمان در بیست سال گذشته در افغانستان، حضور پر رنگ داشتند.

مأموریت نیروهای ناتو همزمان با مأموریت نیروهای امریکایی در افغانستان پایان یافت و نظامیان کشورهای عضو این سازمان، همزمان با نظامیان امریکایی افغانستان را ترک کردند.