اشرف غنی: شرایط جهانی را برای تأمین صلح فراهم کردیم

اطلاعات روز: محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور می‌گوید که شرایط جهانی برای تأمین صلح در افغانستان را مهیا کرده و ‌به‌زودی نتیجه‌ی مثبت خواهد داد. او تأکید کرد که برای برقراری صلح پایدار در کشور با رییسان جمهور کشورهای همسایه و تعدادی از کشورهای دیگر به‌طور جداگانه گفت‌و‌گو کرده است.

اشرف غنی این اظهارات را در سفر دیروزش به ولایت ‌پکتیکا‌ بیان کرد. او در این سفر از خانواده‌های قربانیان رویداد اخیر ولسوالی یحیی‌خیل آن ولایت بازدید کرد. چند هفته پیش در ولسوالی یحیی‌خیل پکتیکا در جریان مسابقه‌ی والیبال یک فرد انتحاری مواد انفجاری حاملش را انفجار داد که بر اثر آن بیش از ۶۰ تن کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

اشرف غنی دیروز در دیدار با بزرگان قومی، علمای دینی، اعضای جامعه‌ی مدنی و جوانان پکتیکا حمله بر ورزشکاران و کودکان در ولسوالی یحیی‌خیل این ولایت را به‌شدت محکوم کرد و از حمایت حکومت از قربانیان این حادثه اطمینان داد. او وعده داد که برای بهبود وضعیت ولایت پکیتکا، در سطح رهبری این ولایت تغییرات لازم را به میان می‌آورد.

از سویی هم، در خبرنامه‌ی ارسالی دفتر رسانه‌های ریاست جمهوری به روزنامه‌ی اطلاعات روز آمده است، رییس جمهور در مورد کابینه‌ی جدید گفت: «تا دو هفته‌ی آینده، کابینه‌ی جدید با چهره‌های نو بر مبنای یک قرارداد که با آن‌ها صورت می‌گیرد، به کار آغاز خواهد کرد. اگر قرارداد را به انجام نرسانیدند، با آن‌ها خدا حافظی می‌کنیم».

رییس جمهور در مورد صلح نیز گفته است که وجیبه‌ی بنیادی، انسانی و ملی ما برقراری صلح پایدار است. این وطن بدون صلح پایدار ‌بوده نمی‌تواند. اشرف غنی می‌گوید که بدون همکاری علمای دینی، شخصیت‌های جهادی و بزرگان قومی در کشور صلح برقرار نمی‌شود.

او تأکید کرده است، باید صلحی را برقرار کنیم که پایدار باشد و برای آوردن صلح اگر سرم نیز قربان شود، قربانی این وطن باد!» رییس جمهور گفت که اختلاف سیاسی باید در کشور از طریق صحبت و مذاکره حل شود: «مشکلاتی که در مذاکره حل می‌شوند، به واسطه‌ی تفنگ حل نمی‌شوند».

در حین سفر رییس جمهور به ولایت پکتیکا، شماری از باشندگان این ولایت در پیوند به بی‌کفایتی مقام‌های این ولایت تظاهرات کردند. معترضان از اشرف غنی خواستند که مقام‌های ملکی و نظامی پکتیکا را از وظایف‌شان برکنار کند. به گفته‌ی آنان، بی‌کفایتی، فساد و عدم مدیریت سالم مقا‌م‌های این ولایت، باعث افزایش نا‌امنی‌ و عدم پيشرفت ولایت پکتیکا شده است.