Photo: Sent to Etilaatroz

افزایش مریضی‌های عفونی در قندوز؛ ماه گذشته پنج‌هزار مریض به شفاخانه مراجعه کرده‌اند

مسئولان شفاخانه ۵۰ بستر انتانی در قندوز از افزایش مریضی‌های عفونی در این ولایت خبر می‌دهند و می‌گویند که در ماه جوزا پنج‌هزار و ۵۰ مریض به این شفاخانه مراجعه کرده‌اند.

قیام‌الدین صافی، مسئول شفاخانه انتانی و کوید۱۹ ولایت قندوز به روزنامه اطلاعات روز گفت که از میان این مریضان، ۶۸۳ نفر به انواع مختلف اسهال، ۳۹۰ نفر به مریضی‌های سینه‌بغل، ۱۸ نفر به مریضی کرونا و پنج نفر به تب خون‌دهنده کانگو، مبتلا بوده‌اند.

او افزود که در ماه جوزای امسال، بیماری تب کانگو، اسهال، کرونا، سینه‌بغل، سرخکان و کولرا در ولایت قندوز شیوع بیشتری داشت و افراد زیادی به این مریضی‌ها مبتلا شدند.

داکتر احمد ضیا، متخصص مریضی‌های عفونی در شفاخانه انتانی قندوز، عدم رعایت نکات صحی و گرمی هوا را از عوامل اصلی شیوع این مریضی‌ها می‌داند.

او می‌گوید که بسیاری از مریضانی که به این شفاخانه مراجعه کرده‌اند، مبتلا به اسهالات حاد و سایر مریضی‌هایی بوده‌اند که به‌دلیل عدم رعایت نکات صحی، مانند خوردن میوه و سبزیجات ناشسته و یا گرمای هوا، شیوع پیدا می‌کند.

باشندگان ولایت قندوز می‌گویند که در یک ماه اخیر دمای هوا در این ولایت بین ۴۰ تا ۴۵ درجه سانتی‌گراد رسیده است.

آن‌ها می‌گویند که گرمای هوا و نبود امکانات برای سردکردن هوای خانه‌ها، چالش‌های زیادی را برای‌شان ایجاد کرده که از جمله آن شیوع مریضی‌های عفونی است.

در ماه ثور سال جاری خورشیدی‌ نیز ۱۸۰۰ مریض به‌دلیل ابتلا به مریضی‌های عفونی به شفاخانه انتانی ولایت قندوز مراجعه کرده بودند.