وزیر خارجه‌ی ایران: سران داعش از عراق، سوریه و لیبی به افغانستان منتقل شده‌اند

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه‌ی ایران گفته است که سران داعش و نیروهای «کارکشته‌»ی این گروه از عراق، سوریه و بخش‌هایی از لیبی در ماه‌های اخیر به افغانستان منتقل شده‌اند.

آقای امیرعبداللهیان این اظهارات را در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا مطرح کرده و گفته است که انتقال رهبران داعش به داخل افغانستان یکی از چالش‌های طالبان در این کشور است.

وزیر امور خارجه‌ی ایران در این گفت‌وگو تأکید کرده است که کشورش با افغانستان ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد و هر گونه بی‌ثباتی در افغانستان تأثیر مستقیم بر مناطق مرزی ایران می‌تواند بگذارد.

این درحالی است که طالبان حضور داعش در افغانستان را بارها انکار کرده‌اند، اما براساس یک گزارش اداره‌ی بازرس ویژه ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار)، داعش بین هزار تا سه‌هزار جنگ‌جو در افغانستان دارند.

از سوی هم، حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا با اشاره به شرایط سیاسی طالبان در افغانستان، گفته است که ایران، طالبان را بدون تشکیل دولت فراگیر، به رسمیت نشناخته است.

او افزوده است که بارها به امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان گفته است که «هیچ گروه کنونی در افغانستان نتوانسته است بدون مشارکت سایر اقوام یک نظام سیاسی پایداری را مدیریت کند، لذا تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام یک ضرورت است و شما نباید این را به تقویق بیندازید».