Aspen Security Forum via twitter

مسعود: امریکایی‌ها و حکومت پیشین افغانستان مقصر وضعیت این کشور هستند

احمد مسعود، رهبر «جبهه مقاومت ملی افغانستان» می‌گوید که امریکایی‌ها و حکومت پیشین افغانستان مقصر وضعیت فعلی این کشور هستند.

آقای مسعود این اظهارات در نشست «انجمن امنیتی آسپن» مطرح کرده است و سخنان او شب گذشته (پنج‌شنبه، ۲۹ سرطان) در صفحه‌ی توییتر این انجمن منتشر شده است.

مسعود گفته است: «هم دولت افغانستان و هم امریکایی‌ها مقصر وضعیت فعلی ما هستند. اشتباه فقط مذاکره نبود، بلکه کل روند، از گفت‌وگو با طالبان تا عقب‌نشینی، فاجعه‌بار بود.»

او در این نشست درباره‌ی وضعیت زنان افغانستان نیز صحبت کرده و گفته است که زنان در وضعیت بحرانی هستند.

به‌گفته‌ی مسعود، زنان افغانستان از همان روز اول در مقابل استبداد و افراط‌گرایی ایستادند؛ اما در مذاکرات دوحه کاملاً نادیده گرفته شدند.

او در بخشی از صبت‌های خود گفته است که حکومت طالبان براساس قانون اساسی اداره نمی‌شود، بلکه افغانستان در حال حاضر توسط یک سلسله احکامی اداره می‌شود که بیشتر مذهبی است.

مسعود گفته است که با حضور ناتو در افغانستان، این کشور نه تنها علیه طالبان، بلکه با تروریسم بین‌المللی نیز مبارزه می‌کرد.

رهبر «جبهه مقاومت ملی افغانستان» گفته است که مبارزه‌ی این جبهه یک وظیفه اخلاقی است.

او افزوده است که تمام جامعه افغانستان در تلاشند تا علیه طالبان بجنگند: «این وظیفه است که برای آنچه به آن اعتقاد داریم، برای کشورمان و برای آزادی خود مبارزه کنیم. ما احساس می‌کنیم خیانت شده و تنها هستیم؛ اما همدیگر را داریم.»

«جبهه مقاومت ملی افغانستان» در سال ۲۰۲۱ پس از سقوط ولایت‌های افغانستان به دست طالبان در پنجشیر شکل گرفت.

نیروهای این جبهه برای چند روز در پنجشیر در برابر طالبان مقاومت کردند، اما پس از سقوط پنجشیر به کوه‌های این ولایت رفته‌اند.

سال گذشته بلندی‌های پنجشیر گواه درگیری شدید میان «جبهه مقاومت ملی افغانستان» و طالبان بود. گفته می‌شد که در این درگیری‌ها تلفات شدید به دو طرف وارد شده است.

در جریان سال جاری از درگیری‌های گسترده «جبهه مقاومت ملی افغانستان» و طالبان گزارش نشده است، اما این جبهه مدعی است که هرازگاهی علیه طالبان حملات چریکی انجام می‌دهد.