بانک مرکزی افغانستان
عکس: آرشیف

بازرسی بانک مرکزی افغانستان رضایت امریکا برای «آزادسازی وجوه آن را فراهم نکرد»

دو مقام فعلی و یک مقام سابق امریکایی گفته‌اند که بازرسی بانک مرکزی افغانستان که توسط طالبان اداره می‌شود، نتوانسته است رضایت واشنگتن برای بازگرداندن دارایی‌های این بانک را فراهم کند.

در صورت رضایت، احتمالا بانک مرکزی افغانستان مجوز دریافت ۳.۵ میلیارد دالر وجوهی که در سوئیس نگهداری می‌شود، را دریافت می‌کرد و این امر می‌توانست به کاهش بحران مالی در کشور کمک ‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویتزر، یک مقام وزارت خزانه‌داری امریکا که خواسته نامش فاش نشود، گفته است که براساس بازرسی، این وزارت هنوز بر این باور است که باید بانک مرکزی افغانستان پیش از دریافت مجوز انتقال وجوه از صندوقی در سوئیس، اصلاحات بیاورد.

این صندوق سال گذشته با نیمی از هفت میلیارد دالر وجوه بانک مرکزی افغانستان تأسیس شد که پس از تسلط طالبان بر افغانستان در بانک فدرال «رزرو نیویارک» مسدود شده بود.

این مقام وزارت خزانه‌داری امریکا با تأکید بر جایگزین‌شدن بانک‌داران حرفه‌ای به جای سه مقام طالبان که تحت تحریم‌های ایالات متحده و سازمان ملل هستند، گفته است که بانک مرکزی افغانستان باید نشان دهد که «عاری از نفوذ و مداخله‌ی سیاسی است».

او همچنین تأکید کرده است که طالبان همچنین باید ثابت کنند که علیه پولشویی و تأمین مالی تروریسم کنترل‌ «کافی» دارند و یک ناظر مستقل «معتبر» نیز منصوب کنند.

سخن‌گوی طالبان و سخن‌گوی بانک مرکزی افغانستان به درخواست رویترز برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

با این حال تا اکنون نتیجه‌ی بازرسی بانک مرکزی افغانستان نهایی نشده است.

به گزارش رویترز، این بازرسی با تمویل آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده (USAID) توسط یک پیمانکار خارجی انجام شده است که هدف آن بررسی کنترل‌های بانک مرکزی افغانستان در برابر پولشویی و تأمین مالی تروریسم و بخش‌های نظارت بانکی و پرداخت‌های آن بوده است.

مقام وزارت خزانه‌داری امریکا، این بازرسی را «ارزیابی اولیه» خوانده و گفته است که نیاز به تلاش برای ارزیابی جامع‌تر است.

شاه محرابی، عضو هیأت مدیره‌ی صندوق دارای بانک مرکزی افغانستان در سوئیس نیز گفته است که نتایج بازرسی در وزارت خارجه‌ی امریکا است و او ندیده است. وزارت امور خارجه‌ی امریکا از اظهار نظر خودداری کرده است.

او تأکید کرده است که استفاده از دارایی‌های بانک مرکزی باید برای تثبیت قیمت‌ها و حصول اطمینان از نقدینگی کافی باشد.

هفت میلیارد دالر از دارایی بانک مرکزی افغانستان در امریکا پس از تسلط طالبان بر افغانستان مسدود شد. پس از این، بستگان قربانیان حملات یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ این دارایی را به‌عنوان غرامت درخواست کردند.

جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا در فرمانی دارایی‌های مسدودشده را دو تقسیم کرد و نیمی آن را برای مردم افغانستان به‌عنوان کمک و نیمی دیگر را برای دعوی حقوقی بستگان قربانیان حملات یازدهم سپتامبر اختصاص داد.

دادگاهی در ایالت نیوریاک امریکا دعوی بستگان شماری از قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر برای مصادره‌ی ۳.۵ میلیارد دالر از دارایی مسدودشده‌ی بانک مرکزی افغانستان به‌عنوان غرامت را رد کرده است. با این حال سرنوشت این مقدار وجوه تا اکنون روشن نیست.

۳.۵ میلیارد دالری که به نفع افغانستان آزاد شده بود، در حال حاضر در بانکی در سوئیس نگهداری می‌شود و مسئولیت مدیریت آن را یک هیأت برعهده دارد.

به گزارش رویترز، چگونگی تدابیر امنیتی برای مبارزه با پولشویی محور مناقشه‌ی طالبان با واشنگتن و دیگر دولت‌ها بر سر بازگرداندن پول نقد مسدود شده‌ی بانک مرکزی افغانستان است.