اطلاعات روز

مک کال: سفر مقام‌های خارجی به افغانستان به حکومت طالبان مشروعیت می‌بخشد

مایکل مک‌ کال، رییس کمیته‌ی روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا با انتقاد از سفر مقام‌های خارجی به افغانستان، گفته است که این سفرها به عادی‌سازی و مشروعیت حکومت طالبان کمک می‌کند.

مک کال در نامه‌ای که به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه‌ی امریکا نوشته، گفته است که او به شدت مخالف سفر مقام‌های امریکایی به افغانستان تحت کنترل طالبان است.

در نامه مک کال آمده است که از زمان خروج امریکا از افغانستان، هیچ مقام دولتی ایالات متحده به این کشور سفر نکرده است، اما مقام‌های امریکایی هر هفته با نمایندگان طالبان در قطر ملاقات می‌کنند.

او گفته است که این جلسات هفتگی فراتر از نیاز ایالات متحده در تعامل با طالبان است.

مک‌ کال افزوده است که اخیرا مقام‌های خارجی سفر به افغانستان را آغاز کرده‌اند که به عادی‌سازی رژیم طالبان کمک می‌کند.

اخیرا یک نماینده پارلمان بریتانیا پس از سفر به افغانستان، به تمجید از طالبان پرداخته بود، اما پس از انتقادهای گسترده‌ مجبور به عذرخواهی شد.

رییس کمیته‌ی روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا گفته است: «هیچ کشوری طالبان را به‌عنوان دولت رسمی افغانستان به‌دلیل حمایت فعال این گروه از القاعده و سرکوب بی‌رحمانه زنان و اقلیت‌ها و دلایل دیگر به رسمیت نشناخته است. سفر به افغانستان برای دیدار با طالبان، حکومت دفاکتو آنها را در افغانستان مشروعیت می‌بخشد.»

او افزوده است که سفر به افغانستان هیچ کمکی به پیشبرد منافع ایالات متحده نخواهد کرد و تنها طالبان را جسورتر می‌کند.

مک کال اضافه کرده است که طالبان برخورد خود را بدتر کرده و به گروگان‌گیری امریکایی‌ها، اخلال در تلاش‌های کمک‌های بشردوستانه، انتصاب اعضای القاعده در مناصب دولتی، و اجرای قوانین سختگیرانه در مورد زنان و دختران ادامه می‌دهند.

او تأکید کرده است: «هرگونه تلاش مقام‌های ایالات متحده برای سفر به افغانستان تحت رژیم کنونی طالبان، خیانت فاحشی به خاطرات کشته شدگان و میلیون ها افغانی است که همچنان به یک افغانستان آزاد، مرفه و دموکراتیک امیدوار هستند.»