اطلاعات روز

سفیر امریکا در سازمان ملل: طالبان را به رسمیت نمی‌شناسیم

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر و نماینده‌ی دائم امریکا در سازمان ملل متحد می‌گوید که این کشور طالبان را به رسميت نمی‌شناسد و از این گروه حمایت نمی‌کند.

او روز گذشته (سه‌شنبه، ۱۰ اسد) در یک نشست خبری تأکید کرده است که دختران افغانستان باید به آموزش دسترسی داشته باشند و زنان این کشور نیز سر کار بروند.

لیندا توماس گرینفیلد گفته است: «ما به اعمال فشار بر طالبان ادامه داده‌ایم. ما طالبان را به رسمیت نمی‌شناسیم. ما هیچ حمایتی از طالبان به‌خاطر تصمیم آنان مبنی بر عدم بازگشت دختران به مکتب نکرده‌ایم.»

او که ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را برعهده گرفته‌، گفته است که در دوره‌ی ریاست خود به موضوعات حقوق بشری رسیدگی خواهد کرد و افغانستان در اولویت خواهد بود.

تأکید لیندا توماس گرینفیلد بر عدم به رسمیت‌شناختن طالبان در حالی است که اخیرا نمایندگان امریکا با مقام‌های طالبان در قطر دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند.

پیشتر وزارت خارجه‌ی امریکا گفته بود که گفت‌وگو با طالبان به معنای مشروعیت‌بخشیدن به این گروه نیست.

با این حال، رینا امیری، نماینده‌ی ویژه امریکا در امور زنان و حقوق بشر در اظهارات جنجالی گفت که با اصرار «افغان‌ها و مدافعان حقوق بشر به ضرورت تعامل با طالبان» در گفت‌وگو با هیأت این گروه اشتراک کرده‌ است.

فعالان و زنان معترض افغانستان این اظهارات امیری را نادرست خوانده و از وی پرسیده‌اند که کدام مدافع حقوق بشر خواستار تعامل با طالبان شده‌ است؟

ائتلاف جنبش‌های اعتراضی زنان افغانستان گفته است که رینا امیری حق دارد برای منافع امریکا کار کند، اما «به هیچ صورت حق ندارد از زنان افغانستان به‌عنوان ابزار استفاده کند».