Support Etilaatroz to Help Afghanistan’s Free Press Remain Alive
Photo: Sent to Etilaatroz

مهریه‌ی عروس و مصارف عروسی در ولسوالی آقچه‌ی جوزجان ۴۰۰ هزار افغانی تعیین شد

شورای علما و بزرگان قومی در ولسوالی آقچه‌ی ولایت جوزجان با صدور یک قطع‌‎نامه، مهریه‌ی عروس و مصارف عروسی را مجموعا ۴۰۰ هزار افغانی تعیین کرده‌اند.

این قطع‌نامه امروز (چهارشنبه، ۱۸ اسد) صادر شده و گفته شده که دلیل آن انتقاد باشندگان این ولسوالی از مصارف گزاف عروسی بوده است.

همزمان با این، شماری از جوانان ولسوالی آقچه از این تصمیم استقبال می‌کنند، اما می‌گویند که ۴۰۰ هزار افغانی نیز برای مهریه‌ی عروس و مصارف عروسی زیاد است و انتظار دارند بیشتر از این کاهش یابد.

اعضای شورای علمای آقچه می‌گویند که پیش از این مهریه‌ی عروس در این ولسوالی بیش از یک میلیون افغانی بود و با تصمیم آن‌ها ۶۰ درصد کاهش یافته است.

سید صلاح‌الدین، عضو شورای علمای ولسوالی آقچه‌ی جوزجان گفت که این تصمیم در پی مشوره‌های زیاد و جلوگیری از مهریه‌ی بلند و مصارف گزاف عروسی، گرفته شده است.

او افزود که «پیش از این یک جوان به‌خاطر پرداخت یک میلیون افغانی مهریه‌ و حدود نیم میلیون افغانی مصارف عروسی، مجبور بود به مهاجرت‌های پر از خطر برود».

به‌گفته‌ی او، بر اساس این تصمیم، سرپرست دختر مکلف است که مصارف طویانه را نیز از همین ۴۰۰ هزار افغانی هزینه کند.

بزرگان قومی و شورای علمای ولسوالی آقچه‌ از ساکنان این ولسوالی خواسته‌اند که در مراسم عروسی افرادی که از این تصمیم سرپیچی می‌کنند، شرکت نکنند.

پیش از این ادارات محلی طالبان و شورای علما در بخش‌های دیگر کشور نیز دستورات مشابهی را صادر و رقم مشخصی را به‌عنوان مهریه‌ی عروس تعیین کرده بودند.