Photo: Via AFJC

تداوم بازداشت خبرنگاران: دو خبرنگار در قندهار بازداشت شده‌اند

در ادامه‌ی موج بازداشت خبرنگاران، مرکز خبرنگاران افغانستان از بازداشت دو خبرنگار در ولایت قندهار خبر داده است.

این مرکز در اعلامیه‌ای که دیروز (دوشنبه، ۲۳ اسد) منتشر کرده، نوشته است که عطاءالله عمر، خبرنگار طلوع‌نیوز و شمس‌الله عمری، خبرنگار آزاد روز یک‌شنبه بازداشت شده‌اند.

در اعلامیه‌ی این نهاد آمده است که وحیدالرحمان افغانمل، خبرنگار آزاد نیز با این دو نفر بازداشت شده بود، اما شام روز دوشنبه دوباره آزاد شد.

مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که از سرنوشت دو خبرنگار دیگر تا اکنون اطلاعی در دست نیست.

این نهاد خواستار آزادی فوری و بدون قیدوشرط عطاءالله عمر و شمس‌الله عمری شده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که «تا هنوز چگونگی و دلیل بازداشت این سه خبرنگار روشن نشده است و مسئولان محلی طالبان نیز در این زمینه ابراز نظر نکرده‌اند».

بر اساس آماری که مرکز خبرنگاران افغانستان ارائه کرده، با بازداشت این سه خبرنگار، شمار خبرنگاران بازداشت‌شده در ده روز اخیر به هشت نفر رسیده است.

سید وحدت‌الله ابدالی، خبرنگار خبرگزاری باختر در غزنی، فقیرمحمد فقیرزی و جان‌آغا صالح، خبرنگاران رادیو کلید در ولایت ننگرهار، حسیب حساس، خبرنگار رادیو سلام وطندار در ولایت قندوز و حبیب‌الله سراب، خبرنگار تلویزیون آریانانیوز در ولایت پکتیا، خبرنگارانی هستند که در روزهای اخیر بازداشت شده‌اند و هنوز در حبس به‌سر می‌برند.

مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که اکنون شمار خبرنگاران زندانی به ۱۱ نفر رسیده است.

مرتضی بهبودی، خبرنگار افغانستانی-فرانسوی، امین‌الله عالمی، مدیرمسئول رادیو ممتاز در فاریاب و دو خبرنگار آزاد که هویت آنان به‌دلایل امنیتی از سوی مرکز خبرنگاران افغانستان اعلام نشده است، چهار خبرنگار دیگری است که در زندان طالبان به‌سر می‌برند.