اطلاعات روز

دیدبان حقوق بشر: استرالیا ویزای بشردوستانه برای شهروندان افغانستان را در اولویت قرار دهد

دانیلا گاوشون، مدیر دیدبان حقوق بشر در استرالیا از دولت این کشور خواسته است که تشریفات اداری را برای پذیرش پناه‌جویان اهل افغانستان کاهش دهد و رسیدگی به درخواست‌ ویزای بشردوستانه را برای افرادی که مجبور به فرار هستند، در اولویت قرار دهد.

گاوشون خواستار افزایش تخصیص کلی ویزاهای بشردوستانه برای شهروندان افغانستان نیز شده و گفته است که تنها در این صورت کمک به آسیب‌پذیرترین افراد ممکن می‌شود.

در بیانیه‌ی این مدیر دیدبان حقوق بشر آمده است که اگر هدف نجات آسیب‌پذیرترین افراد است، برنامه‌های اسکان مجدد پناهندگان نیاز به نوآوری و سازگاری دارند. او گفته است که «هر چه شرایط سخت‌تر باشد، نیاز به انعطاف بیشتر است».

به‌گفته‌ی او، در اوایل سال جاری، وزارت امور داخله‌ی استرالیا تأیید کرد که درخواست‌های ویزای بشردوستانه برای افراد در افغانستان به‌دلیل موانعی که توسط طالبان ایجاد شده، بررسی نمی‌شود و به‌دلیل مشکلات در راستی‌آزمایی بیومتریک و سایر داده‌ها در افغانستان، روند رسیدگی به درخواست‌ها را متوقف می‌کند.

دانیلا گاوشون گفته است: «بررسی‌های بهداشتی و امنیتی بخشی ضروری از پردازش پناهندگان است، اما شرایط غیرعادی باید به معنای کاهش موانع اداری نیز باشد.»

در سال ۲۰۲۱، دولت استرالیا ۲۶ هزار و ۵۰۰ ویزای بشردوستانه برای پناه‌جویان افغانستانی برای پنج سال آینده اختصاص داد.

به‌گفته‌ی مدیر دیدبان حقوق بشر، تا ماه می امسال، تقریباً نیمی از این موارد اعطا شده است، درحالی که درخواست‌ها به بیش از ۴۰ هزار درخواست می‌رسد. او افزوده است که با این سرعت، اعطای ویزا کمتر از نیاز خواهد بود.

خانم گاوشون علاوه کرده است: «بارها و بارها وقتی دولت استرالیا اراده داشته باشد، می‌تواند راه حل‌هایی بیابد و سریع عمل کند.»

در حال حاضر هزاران شهروند افغانستان در کشورهای همسایه این کشور و همچنین در اندونیزیا منتظر دریافت ویزای بشردوستانه و مهاجرت به استرالیا هستند.

روند رسیدگی به درخواست پناهندگی شهروندان افغانستان در سایر کشورهای مهاجرپذیر و اروپایی نیز با انتقاد مواجه است. به‌گفته‌ی نهادهای حقوق بشری، این روند با کُندی مواجه است و پناه‌جویان در بلاتکلیفی قرار دارند.