امریکا: علیه طالبانی که امنیت ما را تهدید نکنند، اقدام نمی‌کنیم

اطلاعات روز: دولت امریکا اعلام کرده است که این کشور در سال آینده زمانی اعضای گروه طالبان را مورد هدف قرار می‌دهد که اقدام‌های آن‌ها امنیت امریکا را به‌طور مستقیم تهدید کند. دریادار جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع این کشور گفته است، به دلیل این‌که فردی تنها عضو گروه طالبان باشد، مورد حمله‌ی نظامی امریکا قرار نمی‌گیرد.

اما او تأکید کرده است که اگر اعضای طالبان علیه امریکا و شرکای افغانش عملیات کنند، آنان را مورد هدف قرار می‌دهند. بی‌بی‌سی به نقل از سخنگوی وزارت دفاع امریکا گزارش داده است، رهبران شناخته شده‌ی طالبان که هم اکنون علیه ما عملیات می‌کنند، هدف عملیات نطامی امریکا قرار خواهند داشت.

ملا محمد عمر، رهبر طالبان از سال ۲۰۰۱ در لیست افراد تحت تعقیب امریکا قرار دارد و این کشور برای ارائه‌ی معلوماتی که منجر به بازداشت یا از بین بردن او شود، ۱۰ میلیون دالر جایزه تعیین کرده است. با این حال، کربی می‌‌گوید، پس از دوم جنوری این وظیفه‌ی دولت و نیروهای امنیتی افغانستان است که به‌دنبال افرادی مانند ملا عمر باشند.

این تاریخ روز پایان مأموریت جنگی نیروهای خارجی در کشور و تغییر آن به برنامه‌های آموزشی و حمایتی از نیروهای امنیتی است. چندی پیش سایت افشاگر ویکی‌لیکس گزارشی از سازمان اطلاعات مرکزی امریکا منتشر کرد که در آن کشتن رهبران طالبان اقدامی با تأثیر اندک ارزیابی شده بود.

این گزارش در سال ۲۰۰۹ در باره‌ی تحلیل شیوه‌های ترور و حذف اعضای ارشد طالبان و هم‌چنین نکات مثبت و منفی این خط‌‌‌ مشی ترتیب شده است. بر اساس ‌این‌ گزارش، توانایی طالبان در جا‌گزین کردن رهبران کشته شده‌‌ی‌شان، مانع از تأثیر عملیات نیروهای ائتلاف علیه این گروه است.

این گزارش تقویت رابطه‌ی گروه‌های مسلح با مردم و تندرو شدن رهبران باقی‌مانده‌ی گروه‌های شبه‌نظامی را از آسیب‌های احتمالی چنین عملیاتی می‌داند. در زمینه‌ی حذف رهبران طالبان در کشور نیز گزارش سیا می‌گوید که طالبان توانایی خوبی در جا‌گزین‌ ساختن نیروهای‌شان دارند.