Photo: Obaid Kambakhsh

ادعای حیف‌ومیل عُشر در فرخار تخار؛ مدیر زراعت طالبان به‌اتهام «تخطی» بازداشت شد

عبدالرحیم احدی، رییس اداره‌ی زراعت، آبیاری و مالداری طالبان در تخار تأیید می‌کند که مدیر زراعت این گروه در ولسوالی فرخار به‌اتهام «یک سلسله تخطی» در روند جمع‌آوری عُشر بازداشت شده است. منابع مدیر زراعت فرخار را متهم به حیف‌ومیل یک میلیون و ۳۵۰ هزار افغانی عُشر می‌کنند.

احدی امروز (سه‌شنبه، ۷ سنبله) به روزنامه اطلاعات روز گفت که مدیر زراعت فرخار به بهانه‌ی تأخیر در رسیدن کتابچه‌ی رسید عُشر، سر به خود کتابچه چاپ کرده و عشر را جمع‌آوری کرده است.

او حیف‌ومیل عُشر را رد کرد و گفت که تمام عُشر با تحقیق و حسابی از نزد مدیر زراعت فرخار حصول شده است.

منابع در اداره‌ی زراعت طالبان در تخار می‌گویند که مدیر زراعت ولسوالی فرخار طی یک سال گذشته «یک میلیون و ۳۵۰ هزار افغانی عُشر و زکات را حیف‌ومیل کرده است».

به‌گفته‌ی یک منبع، مدیر زراعت فرخار پول عُشر و زکات گندم، توت خشک و میوه‌های فصلی که از کشاورزان جمع‌آوری کرده بود، به بانک واریز نکرده است.

منبع افزود که مدیر زراعت فرخار در روز حسابدهی به ریاست اقتصاد طالبان یک میلیون و ۳۵۰ هزار باقی‌دار شناخته شده است.

منبع می‌گوید که کتابچه‌های رسید عُشر از طرف ریاست زراعت طبق نمبر مسلسل به مدیران زراعت ولسوالی‌ها توزیع می‌شود.

مدیر زراعت فرخار ادعا دارد که کتابچه‌های رسید توسط کودکانش به جوی آب انداخته شده است.

به‌گفته‌ی منابع، مسئولان طالبان هیأت تعیین کرده‌اند تا خانه‌ی مدیر زراعت فرخار را بررسی کنند که «جوی آب موجود است یا خیر؟»

کشاورزان در تخار می‌گویند که طالبان از هر ۱۰ سیر فرآورده‌ زراعتی یک سیر آن‌را به‌عنوان عُشر و زکات می‌گیرند. برخی از کشاورزان ادعا دارند که طالبان از آنان به زور عُشر و زکات گرفته‌اند.

عبدالغنی، یکی از کشاورزان ولسوالی فرخار با انتقاد از جمع‌آوری عُشر و رفتار خشونت‌آمیز مسئولان زراعت طالبان، گفت: «وقتی از ما عُشر گرفته می‌شود، باید در بدل آن ما حمایت شویم؛ اما طالبان این کار را نمی‌کنند، بر خلاف در وقت جمع‌آوری عُشر زورگویی می‌کنند.»

ناصر، یکی دیگر از کشاورزان در فرخار گفت که حاصلات زمین‌های زراعتی و باغ‌هایش به‌دلیل سردی زمستان کاهش یافته است و حتا نتوانسته مصرف‌اش را بدست بیاورد، اما مدیر زراعت از او به زور در حدود ۱۵ هزار افغانی عُشر گرفته‌ است.

فرآورده‌های کشاورزی در ولسوالی‌ فرخار شامل گندم، شالی، ماش، سیب، جواری و… است. معیشت اکثریت ساکنان این ولسوالی وابسته به کشاورزی است.

در سایر ولایات نیز طالبان از فرآرده‌های کشاورزی مردم عُشر جمع‌آوری می‌کنند. در برخی موارد گزارش شده است که طالبان در جمع‌آوری عُشر از زور نیز استفاده می‌کنند.