رییس‌جمهور ازبیکستان: ساخت کانال قوش‌تپه رژیم و تعادل آب در آسیای مرکزی را تغییر می‌دهد

شوکت میر‌ضیایف، رییس‌جمهور ازبیکستان می‌گوید که ساخت کانال قوش‌تپه توسط طالبان رژیم و تعادل آب در آسیای مرکزی را تغییر می‌دهد.

وب‌سایت ریاست‌جمهوری ازبیکستان گزارش داده است که آقای میرضیایف این سخنان را دیروز (جمعه، ۲۴ سنبله) در نشست سران «کشورهای مؤسس صندوق بین‌المللی نجات دریای آرال» در شهر دوشنبه تاجیکستان ابراز کرده است.

رییس‌جمهور ازبیکستان در این نشست گفته‌ است که یک شریک جدید در فرایند مصرف آب در منطقه‌ی ما ظاهر شده است که هیچ تعهدی با کشورهای ما ندارد.

او افزوده که «شما به خوبی می‌دانید که طرف افغان فعالانه در حال ساخت این کانال است. راه‌اندازی آن می‌تواند رژیم و تعادل آب را در آسیای مرکزی به‌طور اساسی تغییر دهد».

رییس‌جمهور ازبیکستان گفته است که تشکیل یک کارگروه مشترک برای بررسی همه‌ی جوانب ساخت کانال قوش‌تپه و تأثیر آن بر رژیم آبی آمودریا، با مشارکت مؤسسه‌های تحقیقاتی کشورهای آسیای مرکزی ضروری است.

او پیشنهاد کرده است که در گفت‌وگوها در مورد مسأله‌ی آب در این منطقه، نمایندگان طالبان نیز اشتراک داشته باشند.

طالبان اوایل سال ۱۴۰۱ خورشیدی ساخت کانال قوش‌تپه را آغاز کردند.

ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان در مراسمی به همین مناسبت در ولایت بلخ گفت که ساخت این کانال پنج سال را در بر می‌گیرد و با تکمیل آن حدود سه میلیون جریب زمین آبیاری می‌شود.

کانال قوش‌تپه یکی از بزرگ‌ترین کانال‌های آبی در کشور است که در زمان حکومت محمدداوودخان طراحی شده است.

این کانال ۲۸۵ کیلومتر طول، ۱۵۲ متر عرض و بیش از هشت متر عمق دارد.