حمیدالله فاروقی: خارجی‌ها در تشکیل کابینه‌ی جدید مداخله می‌کنند

اطلاعات روز: اعضای تیم محمد اشرف غنی اعلام کرده‌اند که با توجه به حالات موجود، حلقات خارجی در تشکیل کابینه‌ی جدید مداخله می‌کنند. حمیدالله فاروقی، از اعضای ارشد تیم رییس جمهور دیروز گفته است که شماری از کشورها و ادار‌ه‌های خارجی در تلاش راه‌ یافتن افرادشان به کابینه‌ی جدید هستند.

اما او می‌گوید که رهبران حکومت جدید از چنین تلاش‌ها جلوگیری می‌کنند. فاروفی در گفت‌و‌گو با رادیو آزادی تأکید کرده است که افغانستان در جریان 13 سال گذشته همواره شاهد این نوع مداخلات بوده و بدون شک مداخلات خارجی در [تشکیل کابینه‌ی جدید] صورت می‌گیرند. اما او در این زمینه از کشور یا گروه‌ خاصی نام نبرده است.

او می‌گوید، در حال حاضر گفت‌وگو روی کابینه‌ی جدید بین اشرف غنی و عبدالله جریان دارد. اما معاون سخنگوی ریاست اجرایی، مداخلات خارجی‌ها در کابینه‌ی جدید را رد کرده است. جاوید فیصل دیروز روابط افغانستان با برخی از کشورهای جهان را نیک خوانده و گفته است که در تشکیل کابینه‌ی جدید مداخله و فشارهای خارجی وجود ندارد.

او افزود که در حال حاضر اشرف غنی و رییس اجرایی در تلاش انتخاب افراد شایسته برای وزارت‌ها هستند. فیصل تأکید کرده است که در آینده‌ی نزدیک ده نامزدوزیر بخش‌های امنیتی و اقتصادی برای دریافت رای اعتماد به مجلس نمایندگان معرفی می‌شوند. اما او در مورد زمان دقیق معرفی اعضای کابینه جزئیات نداده است.

نزدیک به سه‌ ماه از تشیکل کابینه‌ی جدید می‌گذرد. رهبران و سخنگویان حکومت وحدت ملی از آن زمان بد‌ین‌سو چند بار موعد مشخصی را برای معرفی کابینه‌ی اعلام کردند؛ اما با تکمیل آن اعضای کابینه‌ی جدید معرفی نشدند. اشرف غنی پیش از نشست لندن در کابل گفت که بین دو تا چهار هفته کابینه‌ی جدید معرفی می‌شو‌د.

اکنون چند روز دیگر از پایان این مهلت باقی مانده، اما هنوز نشانه‌‌ای از معرفی کابینه‌ی جدید وجود ندارد. برخی از اعضای مجلس نمایندگان دیروز اختلاف درونی بین تیم‌های اشرف غنی و عبدالله را از دلایل تأخیر در معرفی کابینه‌ی جدید خواندند. جعفر مهدوی، عضو مجلس گفت که اشرف غنی و عبدالله در گروگان یک تعداد باج‌گیران قرار گرفته‌اند.

به گفته‌ی او، تعداد وزارت‌ها در حکومت کمتر از کرسی‌هایی اند که دو مقام حکومت در جریان کمپاین‌های انتخاباتی به طرف‌داران‌شان وعده داده بودند. در جریان کمپاین‌های انتخاباتی ده‌ها تن از افراد قدرت‌مند به تیم‌های اشرف غنی و عبدالله پیوستند که به باور شماری از نمایندگان، اکنون هیچ‌کدام آن‌ها پست‌های‌ پایین‌تر از وزارت را قبول ندارند.