پیامِ نوروزی رییس‌جمهور اشرف غنی

نوید غورزنگ

اشرف غنی، رییس‌جمهور سابق افغانستان پس از چند روز به‌مناسبت حلول سال نو هجری خورشیدی پیامش را با مردم افغانستان از طریق فایل صوتی شریک کرد. متن پیام آقای غنی قرار ذیل است.

«بسم‌الله رامان رییم

ملت باعزت افغانستان! در قدم نخست تحفه‌ی پیشوای بشریت را به شما تقدیم نموده و از بارگاه قادر متعال سربلندی، کامیابی، ترقی و آسایش را می‌خواهم. در قدم دوم اگر یادتان مانده باشد، با فرارسیدن سال ۱۴۰۰ هجری خورشیدی من با صدای بلند گفتم که سال نو ۱۵۰۰ هجری خورشیدی را به کافه‌ی ملت افغانستان تبریک عرض می‌کنم. آن وقت بعضی‌ها به من خندیدند و شاید پیش خود گفته باشند که اشرف غنی عقل ندارد. به‌جای ۱۴۰۰، سال ۱۵۰۰ را تبریک گفته و صد سال پیش جمپ زده است. من خوب به یاد دارم که داکتر صیب عبدالله عبدالله در یک مهمانی در خانه‌ی مسلمیار صاحب با کنایه گفت که (من براساس محاسبه‌ی یک دیوانه فعلا یک‌صدوهفتادویک ساله‌ام و در هفتادویک سالگی می‌توانم نصف همین دسترخوان را بخورم. ههههههههه). منظور او از دیوانه من بودم. من برایش گفتم که داکتر صیب فعلا گرم استی نمیفامی، هوش کنی لقمه کته قورت نکنی که پسان د غم میمانی. مسلمیار صیب که می‌فهمید چند ماه بعد چه اتفاق می‌افتد، باخودش می‌خندید و به داکتر عبدالله گفت که خیر باشه جناب داکتر صاحب! اگر عمر باقی بود در سال ۱٥۰۰ یکی دیگه را پیدا می‌کنیم که سال ۱۴۰۰ را تبریک بگویه.

گرانو هیوادوالو! حالا که دو سال از آن پیام تبریکی گذشته و شما در دو سال گذشته نتوانستید جشن نوروز را تجلیل کنید، من فکر می‌کنم که به حقانیت گپ من پی برده باشید. امیدوارم داکتر صیب عبدالله هم به گپ رسیده باشد و حالا که مهمانی‌های آقای مسلمیار را تنها می‌خورد، بازهم مواظب خود باشد و لقمه‌های کلان‌تر از دهنش را قورت نکند که خدای نکرده ضایع نشود. من بیشتر از این وقت گران‌بهای شما را نمی‌گیرم و به بهانه‌ی سال نو می‌خواستم یادآوری کنم که هنوز هم در فکر ملت و بزرگان افغانستان هستم. من اولین رییس‌جمهور در روی زمینم که نوروز صد سال بعد را برای ملتم تبریک گفته‌ام چرا که می‌دانم تا سال ۱۵۰۰ هجری خورشیدی، حاکمان افغانستان اجازه نخواهند داد که ملت جشن نوروز را تجلیل کنند.

و آخرین سخن این‌که از شما خواهش می‌کنم که دیگر مرا رییس‌جمهوری فراری یا غل‌بابا نگویید، من نه فرار کرده‌ام و نه هم دزدی. من به خانه‌ی دومم آمده‌ام و از راه دور با لبان نزدیک صورت برادران و دست مادران و پدران و گوشه‌ی چادر خواهرانم را می‌بوسم. یک‌بار دیگر سال ۱۵۰۰ هجری خورشیدی را به ملت شریف افغانستان تبریک عرض می‌کنم.

یشه سین افغانستان

زنده باد افغانستان

ژوندی دی وی ز ما گرانه کور و جاویدانه گور!»

به نظر من حق با اشرف غنی است، او به‌راستی نابغه است. نبوغ حتما به این معنا نیست که شخص نابغه الا و لابد کار مفید و خوب انجام بدهد، گاهی وقت‌ها یکی قد می‌کشد که سرشار از نبوغ در خرابکاری است. البته اشرف غنی در این حد هم قابل توصیف نیست دیگر. اما نبوغش از بقیه بزرگان افغانستان بیشتر است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *