Photo: sent to Etilaatroz

جاده‌های خراب و راننده‌های بی‌احتیاط؛ حوادث ترافیکی در یک ماه اخیر جان ۵۹ نفر را گرفته است

آمارهای دریافتی روزنامه اطلاعات روز نشان می‌دهد که در ماه سنبله‌ی سال جاری خورشیدی ۳۴ حادثه‌ی ترافیکی باعث مرگ دست‌کم ۵۹ نفر و زخمی‌شدن ۹۷ نفر دیگر در ۱۴ ولایت کشور شده است.

این آمارها نشان می‌دهد که ۱۰ نفر از جان‌باختگان حوادث ترافیکی زن و چهار نفر دیگر آنان کودک هستند.

بر اساس این آمارها، از میان زخمی‌های حوادث ترافیکی در کشور نیز نُه نفر آنان زن و سه نفر دیگر شان کودک هستند.
علاوه بر این، در یک حادثه‌ی ترافیکی جداگانه در این ماه در مسیر شهرهای سامرا و کاظمین عراق، چهار زائر افغانستانی جان باختند و چهار زائر دیگر زخمی شدند.

روزنامه اطلاعات روز این آمارها را بر اساس اعلامیه‌های منتشرشده از سوی مسئولان محلی طالبان در جریان ماه سنبله و گزارش منابع محلی جمع‌آوری کرده است.

این آمارها نشان می‌دهد که پس از قتل‌های مرموز (۶۱ مورد) که عمدتا عاملان آن افراد مسلح ناشناس خوانده می‌شود، حوادث ترافیکی بیشترین قربانی را از شهروندان کشور در طول ماه سنبله گرفته است.

آمار حوادث ترافیکی بر اساس ولایت

در ماه سنبله‌ی سال جاری خورشیدی، ولایت بدخشان با پنج مورد، شاهد بیشترین حوادث ترافیکی در سطح کشور بوده است.

حوادث ترافیکی در این ولایت در ماه سنبله، جان ۱۰ نفر را گرفته و ۱۲ نفر دیگر را زخمی کرده است.
پس از ولایت بدخشان، ولایت‌های لغمان و فاریاب هرکدام با چهار رویداد، شاهد بیشترین حوادث ترافیکی در سطح کشور بوده‌اند.

ولایت‌های هرات و کاپیسا هرکدام شاهد سه حادثه ولایت‌های بغلان، بامیان، ننگرهار، دایکندی، پنجشیر و هلمند هرکدام شاهد دو حادثه و ولایت‌های سمنگان، خوست و بادغیس هرکدام شاهد یک حادثه ترافیکی بوده‌اند.

عوامل حوادث ترافیکی

مسئولان طالبان و منابع محلی علت ۱۸ مورد از حوادث ترافیکی در ماه سنبله را خرابی جاده‌ها، بی‌احتیاطی رانندگان و سرعت بیش از حد گفته‌اند.

سه حادثه‌ی ترافیکی دیگر نیز در ولایت‌های دایکندی، بامیان و بدخشان بر اثر مشکلات فنی وسایل نقلیه اتفاق افتاده و علت سایر حوادث از سوی مسئولان محلی طالبان و منابعی که با روزنامه اطلاعات روز گفت‌وگو کرده‌اند، مشخص نشده است.

 نوعیت حوادث ترافیکی

حوادث ترافیکی که در جریان ماه سنبله اتفاق افتاده است شامل انحراف از جاده و واژگون‌‌‌شدن، برخورد یک موتر تیزرفتار با موتر تیزرفتار دیگر، برخورد موترهای باربری با موترهای‌ تیزرفتار، برخورد موترهای باربری و تیزرفتار با موتورسایکل‌ و زیرگرفتن و برخورد این وسایل نقیله با افراد در جاده‌ها می‌شود.

بر اساس آمارهای دریافتی روزنامه اطلاعات روز، ۱۷ مورد از حوادث ترافیکی در ماه سنبله بر اثر انحراف موترهای تیزرفتار، مسافربری و باربری و موتورسایکل از جاده و واژگون‌شدن این وسایل بوده است.

این آمارها نشان می‌دهد که ۱۲ مورد از حوادث ترافیکی در ماه سنبله بر اثر تصادف و برخورد وسایل نقلیه رخ داده و پنج مورد نیز بر اثر زیرگرفتن افراد یا برخورد با آنان در کنار جاده اتفاق افتاده است.


آمارهای دریافتی روزنامه اطلاعات روز ممکن است تمام حوادث ترافیکی را که در ماه سنبله اتفاق افتاده در بر نگیرد و در این ماه حوادث ترافیکی بیشتری در ولایت‌های مختلف کشور اتفاق افتاده باشد که گزارش‌نشده باقی مانده باشد.

در عین حال، حوادث ترافیکی سالانه جان صدها نفر را در افغانستان می‌گیرد و صدها نفر دیگر را زخمی یا معلول می‌کند.

خرابی جاده‌ها، نبود علائم ترافیکی در مسیرها، بی‌احتیاطی رانندگان و سرعت زیاد همواره از عوامل اصلی حوادث ترافیکی در کشور خوانده شده است.