Photo: via report.az

۱۲۰ هزار فرد ارمنی‌تبار به‌دلیل هراس از «پاکسازی قومی» منطقه‌ی قره‌باغ را ترک می‌کنند

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که ۱۲۰ هزار فرد ارمنی‌تبار به‌دلیل هراس از «پاکسازی قومی»، منطقه‌ی قره‌باغ کوهستانی را ترک و به ارمنستان می‌روند.

دیوید بابایان، مشاور رییس‌جمهور خودخوانده‌ی منطقه‌ی قره‌باغ کوهستانی امروز (یک‌شنبه، ۲ میزان) به خبرگزاری رویترز گفته است که «مردم ما نمی‌خواهند به‌عنوان بخشی از آذربایجان زندگی کنند»‌.

او افزوده که ۹۹ درصد از مردم این منطقه ترجیح می‌دهند که «سرزمین تاریخی‌مان» را ترک کنند.

رهبران ارمنی‌تبار قره‌باغ در یک بیانیه اعلام کرده‌اند تمامی مردمی که در عملیات نظامی آذربایجان بی‌خانمان شده‌اند، توسط نیروهای حافظ صلح روسی به ارمنستان همراهی خواهند شد.

بر اساس گزارش رویترز، نیکول پاشانیان، نخست‌وزیر ارمنستان گفته است که ارمنی‌ها قره‌باغ را ترک خواهند کرد و این کشور آماده است که پس از شکست هفته‌ی گذشته از آذربایجان، آنان را بپذیرد.

این کشور همچنین برای جلوگیری از پاکسازی قومی ارمنی‌ها در قره‌باغ، خواستار تشکیل یک هیأت نظارت از سوی سازمان ملل متحد شده است.

آذربایجان که پس از درگیری هفته‌ی گذشته کنترل منطقه‌ی قره‌باغ کوهستانی را در اختیار گرفته، می‌گوید که برای ارمنی‌ها حقوق شهروندی برابر را تأمین و منطقه را یکپارچه می‌سازد.

دیدبان حقوق بشر می‌گوید که پس از عملیات آذربایجان برای کنترل منطقه‌ی قره‌باغ کوهستانی، هزاران نفر با بحران انسانی وخیم مواجه هستند.

این نهاد خواستار حفاظت از غیرنظامیان در این منطقه شده است و دسترسی آنان به کمک‌های بشردوستانه را ضروری دانسته است.

جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان از چندین دهه به این‌طرف بر سر منطقه‌ی قره‌باغ کوهستانی با یک‌دیگر در مناقشه‌اند.

دو کشور پس از استقلال از شوروی سابق، در دهه‌ی ۱۹۹۰ و در سال ۲۰۲۰ دو جنگ خونین بر سر این منطقه داشته‌اند.

قره‌باغ در حال حاضر از لحاظ بین‌المللی به‌عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان شناخته می‌شود، اما اکثریت جمعیت آن ارمنی‌تبار هستند.

پس از حمله‌ی هفته‌ی گذشته‌ آذربایجان به این منطقه، طالبان اعلام کردند که در این مناقشه از آذربایجان حمایت می‌کنند.