Photo: BNA

سخن‌گوی طالبان آموزش و کار زنان را موضوع «کوچک» و انحرافی خواند

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان در واکنش به نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره‌ی افغانستان گفته است که بحث‌ها در این نشست با بزرگ‌کردن دو موضوع «کوچک و داخلی» منحرف شدند. از نظر او، آموزش و کار زنان، موضوعات کوچک و داخلی است.

مجاهد امروز (چهارشنبه، ۵ میزان) در پیامی در ایکس نوشته است که در شورای امنیت به امنیت «سرتاسری در افغانستان، عفو عمومی، صلح و ثبات، پیشرفت اقتصادی، تشکیل‌شدن قوای امنیتی‌ و تهیه‌شدن بودجه از عواید داخلی» اهمیت داده نشده است.

او افزوده است که لازم بود در سازمان ملل متحد بر ختم‌شدن لیست سیاه و تحریم‌ها، آزادی پول‌های افغانستان و در نهایت رسمیت رژیم طالبان و سپردن کرسی افغانستان به نماینده‌ی این گروه بحث می‌شد.

سخن‌گوی طالبان افزوده است: «این‌که بر این چیزها هیچ بحث نشد و بر سیاست فشار و تحمیل تمرکز شد، نشان می‌دهد که حلقه‌های مغرض با ما در حال جنگ هستند و سازمان ملل متحد را نیز به گروگان گرفته و بر ضد ما استعمال می‌کنند.»

در نشست دیروز اکثر سخنرانان به وضعیت زنان و دختران در افغانستان پرداختند.

رابرت وود، در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره‌ی افغانستان، خواستار فشار اعضای این شورا بر طالبان شده است تا به‌گفته‌ی او، این گروه «مسیر مخرب خود را تغییر دهد».

رزا اوتنبایوا، فرستاده‌ی ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان و رییس یوناما گفته است سیاست‌هایی که باعث محرومیت زنان می‌شود، برای جامعه‌ی بین‌المللی غیرقابل قبول است و او به‌عنوان یک زن، هر روز با اثرات این ممنوعیت‌ها بر زنان افغانستان دست‌وپنجه نرم می‌کند.

یازده کشور جهان هم در یک بیانیه‌ی مشترک از طالبان خواسته‌اند که تمام سیاست‌ها و اقداماتی که دسترسی زنان را به حقوق بشری و آزادی‌های اساسی محدود می‌کند، به‌صورت فوری لغو کند.

این بیانیه دیروز پیش از برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان از سوی امریکا، جاپان، فرانسه، بریتانیا، آلبانیا، امارات متحده عربی، برازیل، سوئیس، اکوادور، مالت و گابن صادر شده است.