Photo: Russian Federation MFA

لاوروف: روسیه نگران مداخله‌ی کشورهای فرامنطقه‌ای در افغانستان است

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه‌ی روسیه گفته است که کشورش نگران مداخله‌ی کشورهای فرامنطقه‌ای در افغانستان است.

به گزارش خبرگزاری تاس، آقای لاوروف امروز (جمعه، ۷ میزان) در پیامی که به پنجمین نشست «فرمت مسکو» فرستاده، گفته است که «ما نگران هستیم که بازیگران فرامنطقه‌ای در تلاش هستند تا بیشتر در افغانستان فعال شوند».

وزیر خارجه‌ی روسیه در پیام خود گفته است که اتحاد کامل کشور‌های منطقه با کشورهای عضو ناتو در افغانستان تنها در صورتی ممکن است که این کشورها مسئولیت کامل «نتایج شوم» حضور نظامی بیست ساله‌‌ی خود در افغانستان را بپذیرند.

او افزوده است که کشورهای غربی که «صدمات جبران‌ناپذیری» را به مردم افغانستان وارد کرده‌اند، باید بار اصلی بازسازی این کشور پس از جنگ را به دوش بکشند.

لاوروف گفنه است که «در این راستا، مسدودکردن دارایی‌های بانک‌های افغانستان از سوی واشنگتن نتیجه‌ی معکوس دارد و تنها وضعیت را تشدید می‌کند و شرایط زندگی را که از قبل هم برای مردم عادی افغانستان دشوار بود، پیچیده می‌کند».

خبرگزاری اسپوتنیک نیز گزارش داده است که آقای لاوروف در پیام خود برای این نشست گفته است که «در هر شرایطی بازگشت زیربنا‌های نظامی امریکا و ناتو به خاک افغانستان و کشورهای همسایه‌ی آن را غیرقابل قبول می‌دانیم، صرف نظر از این‌که به چه بهانه‌ای قابل توجیه باشد».

پیام آقای لاوروف در پنجمین نشست «فرمت مسکو» را ضمیر کابلوف، نماینده‌ی ویژه ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور آن کشور برای افغانستان خواند.

آقای کابلوف نیز در این نشست از رویکرد کشورهای غربی در قبال افغانستان انتقاد کرد و گفت که نباید اجازه بدهیم که این کشورها مسئولیت خود را به دوش کشورهای منطقه بگذارند.

پنجمین نشست «فرمت مسکو» در مورد افغانستان امروز با میزبانی روسیه در شهر کازان برگزار شد.

در این نشست نمایندگان ۱۰ کشور و طالبان شرکت کرده‌اند و از احزاب سیاسی و جناح‌های مخالف طالبان کسی دعوت نشده است.