Photo: YouTube / @LexFridman

اولین مصاحبه‌ی زاکربرگ در متاورس جهان تکنولوژی را شگفت‌زده کرد

مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار شرکت متا و «لکس فریدمن»، محقق علوم کمپیوتر و سازنده‌ی پادکست، ویدیوی اولین گفت‌و‌گوی‌شان در فضای متاورس را منتشر کردند.

این مصاحبه که با استفاده از هدفون «Quest Pro» در فضای متاورس انجام شده، زاکربرگ و فریدمن، در اتاقی با پس‌زمینه‌ی سیاه نشان داده می‌شوند.

آنان در این ویدیو طوری به نظر می‌رسند که انگار چهره‌به‌چهره با هم صحبت می‌کنند، اما در واقعیت بیش از هزار کیلومتر از هم فاصله داشتند.

آواتارهای این دو نفر در فضای متاورس که بسیار شبیه به چهره‌ی واقعی ‌آنان به‌ نظر می‌رسد، به‌نام «کدک آوتار» یاد می‌شود. تحقیقات متا در این زمینه کمک کرده است که آواتار زاکربرگ و فریدمن در این ویدیو به شکل سه‌بعدی و فوق واقعی به نظر برسند.

در این مصاحبه، سر و سینه‌ی زاکربرگ و فریدمن در یک آزمایشگاه شرکت متا ابتدا اسکن و سپس به کدک تبدیل شده است.

لکس فریدمن که کاملا از آنچه که ‌می‌بیند شوکه شده، با تعجب به مارک زاکربرگ می‌گوید: «این تو هستی؟ واقعا خودت هستی؟ ولی این‌جا کنار من نیستی!»

زاکربرگ گفته است که «احساس حضور به‌گونه‌ای است که انگار با هم هستید، مهم نیست واقعا کجای دنیا هستید».

با وجود این‌که آواتارها در این مصاحبه بسیار واقعی به‌ نظر می‌رسد، اما شرکت متا هنوز قادر نیست حرکات بازو و تمام بدن را نشان دهد.

مارک زاکربرگ گفته است که شرکت متا روی انتقال این حرکات به‌‌ فضای متاورس نیز کار می‌کند.

او می‌گوید که فرآیند فعلی اسکن تصاویر در متاورس ساعت‌ها طول می‌کشد، اما در آینده زمان آن به دو تا سه دقیقه کاهش خواهد یافت و در نهایت از طریق مبایل نیز امکان‌پذیر خواهد بود.

شرکت متا، متعلق به مارک زاکربرگ چند سال است که مشغول توسعه‌ی متاورس است و ۱۷۷ میلیارد دالر روی این پروژه سرمایه‌گذاری کرده است.

با این حال، پیشرفت متاورس برای بسیاری از علاقه‌مندان تکنولوژی در عین حالی که حیرت‌انگیز است، ترسناک نیز است.