واکنش یوناما به سرکوب اعتراضات زنان

پارلمان اروپا با تصویب قطع‌نامه‌ای نقض شدید حقوق بشر در افغانستان را محکوم کرد

پارلمان اروپا با تصویب قطع‌نامه‌ای «نقض شدید» حقوق بشر در افغانستان را محکوم کرده است. به‌گفته‌ی این نهاد، از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، موارد نقض حقوق بشر در این کشور به‌طور تصاعدی افزایش یافته است.

این قطع‌نامه امروز (پنج‌شنبه، ۱۳ میزان) با ۵۱۹ رأی موافق، ۱۵ رأی مخالف و ۱۸ رأی ممتنع تصویب شده است. پارلمان اروپا دو قطع‌نامه دیگر را درباره حقوق بشر در چچن و مصر نیز تصویب کرده است.

در قطع‌نامه‌ای که درباره‌ی افغانستان تصویب شده، آمده است که از زمان تسلط طالبان بر این کشور، موارد نقض حقوق بشر، شامل سرکوب زنان و دختران، سیاست آپارتاید جنسیتی و هدف قراردادن سازمان‌های جامعه مدنی و مدافعان حقوق بشر افزایش یافته است.

نمایندگان پارلمان اروپا از طالبان خواسته‌اند که محدودیت‌های شدید بر حقوق زنان و دختران را لغو و تعهد عفو عمومی‌شان را به‌گونه‌ی کامل اجرا کنند.

در این قطع‌نامه آمده است که مقام‌ها و اعضای سابق نیروهای امنیتی در معرض بازداشت، شکنجه و قتل فراقضایی قرار دارند.

پارلمان اروپا آنچه را که آزار و اذیت «وحشیانه» مسیحیان و دیگر اقلیت‌های مذهبی به‌عنوان بخشی از تلاش‌ها برای محو آنها از افغانستان خوانده، نیز محکوم کرده است.

نمایندگان پارلمان اروپا از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو خواسته‌اند که حمایت خود را از جامعه مدنی افغانستان، از جمله با تمویل کمک‌های ویژه و برنامه‌های حفاظتی افزایش دهند.

این درحالی است که به‌تازگی هشتاد کشور جهان در یک بیانیه‌ی مشترک خواستار لغو محدودیت‌های طالبان علیه زنان و دختران افغانستان شده‌اند.

این بیانیه از سوی نمایندگی امارات متحده عربی در نشست کمیته‌ی سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه شده است.

امضاکنندگان این بیانیه از تأثیرات دستورات طالبان بر زندگی زنان ابراز نگرانی کرده‌ و از این گروه خواسته‌اند که به‌صورت فوری تمام فرامین و دستوراتی را که حقوق و آزادی‌های زنان را نقض می‌کند، لغو کند.

آنان همچنین از طالبان خواسته‌اند که به حقوق بشری زنان و دختران افغانستان احترام بگذارند و آن را رعایت کنند و به زنان و دختران اجازه بدهند که در جامعه‌ی افغانستان مشارکت و حضور داشته باشند.