پولیس در فروش مواد مخدر دست دارد

اطلاعات روز: وزارت مبارزه با مواد مخدر، کشت و قاچاق مواد مخدر را چالش بزرگ در کشور خواند و اعلام کرد که بر اساس بعضی از معلومات ارائه شده، پولیس در شهرها و حوزه‌های بزرگ در فروش مواد مخدر دست دارد. ابراهیم ازهر، معین این وزارت از وزارت داخله خواست که در این زمینه وضاحت دهد و برای مبارزه با مواد مخدر اقدام کند.

مبارز راشدی، وزیر پیشین وزارت مبازره با مواد مخدر نیز چندی پیش در نشستی در کابل از افزایش 7 درصدی کشت کوکنار در سال روان خبر داد و گفت که شماری از مقام‌های حکومت در قاچاق مواد مخدر دست دارند. اما او در این زمینه از کسی نام نبرد و گفت که برای محو کشت کوکنار به اراده‌ی سیاسی و اقدام‌ منطقه‌‌ای نیاز است.

وزارت مبارزه با مواد مخدر دیروز ‌نشستی یک روزه را برای جلوگیری از فروش مواد مخدر توسط پرچون‌فروشان در شهر کابل و هم‌چنین بررسی عوامل افزایش معتادان در کابل برگزار کرد. معین این وزارت در نشست یاد شده گفت که در شهر کابل ۳۰۰ هزار معتاد وجود دارند و این معتادان رو‌زانه ۳۰۰ کیلو مواد مخدر مصرف می‌کنند.

او در ادامه افزود که مافیا‌ی داخلی و خارجی سالانه ۶۸ میلیارد دالر از کشت و قاچاق مواد مخدر سود می‌برند. چندی پیش گزارش شده بود که طالبان مبلغ هگفت ‌تجهیزات جنگی‌شان را از کشت و‌ قاچاق مواد مخدر به‌دست می‌آورند. با گذشت هر سال، گراف کشت، قاچاق و تعداد قاچاق‌بران در کشور افزایش یافته است.

معین وزارت مبارزه با مواد مخدر در نشست دیروز یکی از عوامل نا‌امنی را افزایش کشت مواد مخدر کشور خواند و گفت، برای مبارزه با این پدیده باید اقدام شود. او افزود که سطح کشت مواد مخدر از سال ٢٠٠١ تا اکنون در حال افزایش بوده و این مشکل، حکومت‌داری سالم، امنيت و انکشاف را در کشور با چالش مواجه کرده است.

ازهر در ادامه تأکید کرد که مبارزه با مواد مخدر تنها وظیفه‌ی یک وزارت نیست، بلکه تمام وزارت‌ها و مردم برای مبارزه با مواد مخدر تلاش کنند. اما او اطمینان داد که وزارت مبارزه با مواد مخدر با امکانات اندک به تلاش‌های خود در مبارزه با مواد مخدر در سراسر کشور ادامه خواهد داد.

به‌دنبال آن، هارون رشید شیرزاد، سرپرست وزارت مبارزه با مواد مخدر گفت که در حال حاضر پرچون‌فروشان، مواد مخدر را به‌آسانی به فروش می‌رسانند. او افزود که سه سال قبل سطح کشف و ضبط مواد مخدر بلند بود؛ اما در این اواخر گراف آن کاهش یافته، ولی تعداد قاچاق‌بران افزایش افرایش یافته است. عبدالبصیر سرور، معین اداری و مالی وزارت صحت عامه در نشست دیروز گفت که قاچاق‌بران‌ بزرگ مواد مخدر باید از سوی دولت اعدام شوند.