Photo: via Flickr.com

یک پژوهش تازه: مغز دروازه‌بان‌های فوتبال دنیا را متفاوت درک می‌کند

یک پژوهش تازه که در مجله‌ی «کارنت بیولوژی» منتشر شده، نشان می‌دهد که مغز دروازه‌بان‌های فوتبال، دنیا را متفاوت درک می‌کند.

بر اساس این پژوهش، مغز دروازه‌بان‌ها قادر است سیگنال‌های حواس مختلف را با سرعت بیشتری در هم ادغام کند.

محققان می‌گویند که این قابلیت، دلیل اصلی توانایی منحصر به فرد آن‌ها در زمین فوتبال است.

این پژوهش را مایکل کوین، دروازه‌بان سابق لیگ برتر ایرلند و محققان دانشگاه دوبلین و کالج دانشگاهی دوبلین با این فرضیه انجام داده‌اند که توانایی دروازه‌بان‌ها می‌تواند به ظرفیت بیشتر آن‌ها در ترکیب اطلاعات بدست آمده از حواس مختلف بستگی داشته باشد.

کوین که اکنون دوره‌ی ماستری خود را در رشته‌ی علوم اعصاب در دانشگاه دوبلین می‌گذراند، می‌گوید که «برخلاف سایر بازیکنان فوتبال، دروازه‌بان‌ها باید هزاران تصمیم بسیار سریع بر اساس اطلاعات حسی محدود یا ناقص بگیرند».

این دروازه‌بان سابق و سایر محققان برای این‌که فرضیه‌ی خود را آزمایش کنند، روی ۶۰ دروازه‌بان حرفه‌ای، بازیکنان فوتبال در سایر پست‌های این رشته‌ی ورزشی و افراد هم‌سن و سال با آن‌ها که فوتبال بازی نمی‌کنند، تحقیق کردند.

هدف از این تحقیق این بود که  تفاوت میان آن‌ها در توانایی تشخیص صداها و بارقه‌ها آزمایش و سنجیده شود.

این پژوهش به آن‌ها کمک کرد بازه‌ی زمانی را که در آن سیگنال‌های مختلف در مغز ترکیب می‌شوند، تخمین بزنند.

پژوهشگران در نهایت دریافتند که دروازه‌بان‌ها نسبت به سایر فوتبالیست‌ها و افرادی که فوتبال بازی نمی‌کنند، پنجره‌ی ناحیه‌ی گیجگاهی کوچک‌تری دارند که بیانگر سرعت عمل بیشتر آن‌ها است.

به گزارش گاردین، دیوید مک گاورن، روانشناس در دانشگاه دوبلین که این پژوهش را رهبری کرده،  گفته است که «دروازه‌بان بودن یک کار چندحسی است. فقط با اطلاعات دیداری ممکن نیست، بلکه اطلاعات شنیداری نیز لازم است، و در برخی موارد، آن‌ها اصلا نمی‌توانند توپ را ببینند و فقط باید از روی ضربه‌ای که به توپ وارد می‌شود باید به بهترین شکل حدس بزنند که مقصد نهایی توپ کجاست».

هنوز مشخص نیست که این تفاوت‌ها ناشی از نوع تمرین‌های سختی است که دروازه‌بان‌های حرفه‌ای انجام می‌دهند یا بالعکس، این توانایی طبیعی افراد است که بازیکنان جوان را جذب دروازه‌بانی می‌کند. 

برای درک این موضوع باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد، اما آنچه مشخص شده این است که دروازه‌بان‌ها قطعا با تکیه بر ادراک متفاوت خود می‌توانند در دفاع از دروازه موفق عمل کنند. 

در حال حاضر این تحقیق فقط روی دروازه‌بان‌های مرد صورت گرفته است و محققان برای انجام تحقیق روی دروازه‌بان‌های زن خواستار کمک مالی شده‌اند.

محققان همچنین می‌خواهند تحقیق کنند که آیا بازیکنان حرفه‌ای فوتبال در پست‌های دیگر مانند مهاجمان و مدافعان میانی، از خود تفاوت ادراکی نشان می‌دهند یا خیر.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *