Photo: Sent to Etilaatroz

هشت سال پس از تخریب؛ طالبان کار بازسازی یک پل بزرگ را در قندوز آغاز کرده‌اند

مسئولان محلی طالبان در قندوز از آغاز بازسازی پلی در ولسوالی قلعه‌زال این ولایت خبر می‌دهند که هشت سال قبل توسط نیروهای این گروه و به‌منظور جلوگیری از پیشروی نیروهای امنیتی حکومت پیشین، تخریب شده بود.

رحمت‌شاه وقاص، ولسوال طالبان در ولسوالی قلعه‌زال قندوز می‌گوید که کار بازسازی این پل از یک هفته به این‌طرف آغاز شده و قرار است طی دو ماه آینده به بهره‌برداری سپرده شود.

عبدالخالق حقمل، رییس فواید عامه طالبان در قندوز می‌گوید که کار بازسازی این پل در مجموع پنج میلیون افغانی هزینه بر می‌دارد که از بودجه‌ی وزارت فواید عامه پرداخت می‌شود.

این پل در مرکز ولسوالی قلعه‌زال قندوز موقعیت دارد که ۱۲۰ متر طول و هفت متر عرض دارد. این پل مرکز ولسوالی قلعه‌زال (آق‌تپه) را با مناطق دیگر این ولسوالی در نوار مرزی‌ تاجیکستان و ولایت بلخ وصل می‌کند.

کار ساخت این پل در ابتدا در سال ۲۰۰۸ میلادی با هزینه‌ی ۷۰۰ هزار دالر امریکایی از بودجه‌ی بانک جهانی آغاز و دو سال بعد به بهره‌برداری سپرده شد. اما هشت سال قبل از سوی گروه جندالله، وابسته به طالبان تخریب شد.

باشندگان ولسوالی قلعه‌زال قندوز می‌گویند که در طول هشت سال گذشته با مشکلات فراوانی مواجه بودند و خسارات هنگفت اقتصادی را به‌دلیل نبودن پل متحمل شده‌اند.

آنان همچنین می‌گویند که در طول هشت سال گذشته توسط قایق از رودخانه عبور می‌کردند که هنگام آب‌خیزی وسایط و مواشی شان غرق می‌شدند. آنان می‌افزایند که به‌دلیل نبود پل، نمی‌توانستند بیماران‌شان را به‌ موقع به شفاخانه منتقل کنند.

باشندگان ولسوالی قلعه‌زال اکنون به‌دلیل آغاز کار بازسازی این پل و هم به‌خاطر فراهم‌شدن زمینه‌ی کار، خوشحال‌ اند. آنان از مسئولان دخیل در کار بازسازی این پل می‌خواهند که کارشان را به‌گونه‌ی معیاری انجام بدهند تا در آینده با مشکل روبه‌رو نشوند.

وزیراحمد کاکر، یکی از باشندگان قلعه‌زال گفت: «با تخریب این پل، ما مشکلات زیادی را متحمل شده‌ایم. تلاش بیشتر به‌خاطر آغاز کار این پل از طرف رسانه‌ها شده است. چون ما شاهد بودیم رسانه‌ها چندین بار آمدند این‌جا همراه ما مصاحبه انجام دادند و این مورد را به گوش مسئولان‌ رساندند. نتیجه‌ی آن هم این است که امروز ما شاهد آغاز کار این پل هستیم.»

این در حالی است که روزنامه اطلاعات روز در زمستان سال گذشته گزارشی را در مورد مشکلات باشندگان اطراف این پل منتشر کرد. در این گزارش از مشکلات مردم هنگام عبور از آب رودخانه و خواست آنان برای آغاز کار ساخت این پل حکایت شده بود.