توماس وِست: محرومیت دختران از آموزش در افغانستان تصمیم یک «اقلیت کوچک» است

توماس وِست: شیعیان افغانستان از افراطیت خشونت‌بار رنج‌های زیادی کشیده‌اند

توماس وِست، نماینده‌ی ویژه امریکا در امور افغانستان در واکنش به حمله اخیر به نمازگزاران شیعه در بغلان گفته است که جامعه‌ی شیعیان افغانستان «رنج‌های زیادی از افراطیت خشونت‌بار متحل شده‌اند».

او بامداد امروز (دوشنبه، ۲۴میزان) در پیامی در ایکس به‌خاطر این حمله ابراز تأسف کرده و با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی نموده ‌است.

توماس وِست نوشته است: «از حمله تروریستی روز جمعه گذشته در پلخمری که در آن تعدادی زیادی از نمازگزاران شیعه بی‌گناه کشته و زخمی شد، عمیقاً متأسفم. جامعه شیعیان افغانستان از افراطیت خشونت‌بار رنج‌های زیادی را متحمل شده است.»

بعدازظهر روز جمعه انفجاری در مسجد امام زمان واقع در سرک اول سیلوی شهر پلخمری، مرکز بغلان، حین ادای نماز  جمعه در میان نمازگزاران رخ داد.

بر اساس گزارش روزنامه نیویارک‌تایمز، گروه داعش مسئولیت این انفجار را به عهده گرفته و گفته است که عامل انتحاری این گروه خودش را در مسجد منفجر کرده است.

بر اساس آخرین آمار، در این حمله‌ی انتحاری ۳۰ نفر کشته و ۴۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد با نشر اعلامیه‌ای، این حمله‌ را محکوم کرده اند و از همه‌ی کشورها خواسته‌اند که با تمام ابزار با تهدیدات ناشی از اقدامات تروریستی مبارزه کنند.

اعضای شورای امنیت با خانواده‌های قربانیان همدردی کرده و گفته‌اند که بار دیگر تأکید می‌کنند که تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن یکی از جدی‌‎ترین تهدیدها برای صلح و امنیت در افغانستان و همچنین در جهان است.

پیش از این هم اعضای جامعه‌ی هزاره‌ها و شیعیان افغانستان در مساجد، اماکن عمومی، مراکز آموزشی و شفاخانه‌ها هدف حملات داعش قرار گرفته است.

سال گذشته حمله‌ی انتحاری بر یک آموزشگاه در غرب کابل، اعتراضات جهانی را در پی داشت. معترضان حملات علیه‌ هزاره‌ها را مصداق نسل‌کشی می‌دانستند و خواستار به رسمیت‌شناختن آن بودند.